Svenskarna bidrar till tjuvarnas marknad

Report this content

Svenskarna handlar varor på andrahandsmarknaden som aldrig förr. Fler och fler nätsajter erbjuder möjligheten att sälja och köpa begagnat och många upplever det positiva i att köpa andras fullt fungerande prylar eller sälja vidare det man tröttnat på som ett alternativ till att det hamnar på soptippen. Men det finns en baksida – här hamnar också stora delar av de värdesaker som stjäls i Sverige – och när man köper dem bidrar man till tjuvarnas marknad.

Inbrotten har på ett år ökat med sex procent. För att ett inbrott ska vara värt något för tjuven är det viktigt att kunna sälja vidare det som stjäls och här är andrahandsmarknaden en viktig handelsplats.

Den allra största delen av det som stjäls säljs till privatpersoner i Sverige, bland annat genom nätsajter och här kan var och en av oss göra skillnad, säger Lotta Mauritzson på SSF Stöldskyddsföreningen.

Sedan 2003 är lagstiftningen ändrad och det går inte längre att hävda att man köpt något i god tro. Om den rätte ägaren till värdesakerna gör anspråk på dem måste den som köpt dem återlämna dem utan att få någon ersättning, varken från ägaren eller från sitt försäkringsbolag. Den som borde förstått att den vara man köpt var stöldgods kan dessutom bli åtalad för häleri med böter eller i grova fall fängelse som påföljd. Det finns alltså flera anledningar till att vara uppmärksam när man handlar på andrahandsmarknaden. Tänk på att:

• kräva legitimation samt originalkvitto på varan från säljaren om du möter den du köper av

• aldrig betala i förskott när du handlar på nätet – du kanske aldrig får varan

• använda näthandelssajternas lösningar för säkra betalningar/leveranser

• när du ska köpa båt eller båtmotor - kontrollera hos polisen eller Larmtjänst att båten/motorn inte är anmäld stulen.

• om ett erbjudande låter lite för bra för att vara sant så är det nog det - avstå från affären

Om föremålet är stöldskyddsmärkt så ska säljaren intyga att registreringen står på honom/henne. Det är också viktigt att se till att dokumentera ägarbytet av det registrerade föremålet t ex genom att uppgiften anges på kvittot av köpet.

I programmet Stoppa tjuven på TV3 idag kl. 20.00 tas bedrägerier kopplade till andrahandsförsäljning och häleri upp som tema.

För mer information kontakta:
Lotta Mauritzson, SSF Stöldskyddsföreningen, 0709-81 65 72
Pia Lindström, SSF Stöldskyddsföreningen, 0709-10 18 08

Fakta:
SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. SSF har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. www.stoldskyddsforeningen.se

Stoppa tjuven är ett samarbete mellan TV3 och SSF Stöldskyddsföreningen.

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. SSF har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. Överskottet från verksamheten återinvesteras i ideella projekt för att öka tryggheten i samhället. Exempel på detta är att överskottet från försäljningen av DNA-märkning bland annat finansierat UV-lampor till polisen samt ett forskningsprojekt för uppföljning av brottsutvecklingen i DNA-märkta områden. Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

Taggar:

Snabbfakta

Svenskarna handlar varor på andrahandsmarknaden som aldrig förr och bidrar till tjuvarnas marknad.

Citat

- Den allra största delen av det som stjäls säljs till privatpersoner i Sverige, bland annat genom nätsajter och här kan var och en av oss göra skillnad.
Lotta Mauritzson på SSF Stöldskyddsföreningen