Ungdomar belönas för rådigt ingripande

Fredrik Karlsson och Sebastian Nordvall, belönas för rådigt ingripande i samband med ett rån mot Shellmacken i Enviken utanför Falun. Det är SSF Stöldskyddsföreningen och Polismyndigheten Dalarna som årligen delar ut en belöning till någon som antingen har hjälpt polisen till ett lyckat utredningsresultat, eller avvärjt eller minskat följderna av brottslig handling.

SSF Stöldskyddsföreningen och Polismyndigheten Dalarna delar varje år ut en belöning till någon som gjort ett rådigt ingripande. Det ska antingen ha hjälpt polisen till ett lyckat utredningsresultat, eller avvärjt alternativt minskat följderna av brottslig handling.

-          Tack vare Fredriks och Sebastians agerande kunde även den gärningsman som polisen inte själva fick tag på också gripas i direkt anslutning till brottet, och senare lagföras, säger Stefan Dangardt vid polismyndigheten i Dalarna.

Belöningen på 5 000 kr, delas ut under Peace & Love festivalen i Borlänge. Prisutdelare är Annika Brändström, vd på SSF, och länspolismästaren vid Polismyndigheten Dalarna.

Tid: Prisutdelningen sker den 28 juni kl 16.00

Plats: Activism Square

Motivering till belöningen:
Fredrik Karlsson och Sebastian Nordvall har på ett föredömligt sätt tagit ställning för att hjälpa polisen. Genom sitt orädda, men omdömesgilla, agerande bidrog de väsentligt till att polisen snabbt lyckades klara upp brottet. De har visat prov på sådant civilkurage som är önskvärt, och nödvändigt, för att Polisen ska nå framgång i sitt arbete, och att samhället långsiktigt ska kunna utvecklas mot minskad brottslighet och ökad trygghet.

SSF Stöldskyddsföreningen är säkerhetspartner till festivalen och finns såväl vid campingen som inne på festivalområdet. Där förmedlas säkerhetstips och 25 000 specialdesignade säkerhetsväskor delas ut till besökarna att förvara värdesaker i. Detta för att minska stölderna på området. SSF delar också ut ett Antivåldsstipendium under festivalen. Läs mer om SSF på Peace & Love på www.stoldskyddsforeningen.se.

För mer information:
Stefan Dangardt, polis och ledamot i SSF:s lokalstyrelse i Dalarna 070-328 67 56
Bengt Samuelsson, ordförande i SSF:s lokalstyrelse i Dalarna 070-342 55 55
Pia Lindström, projektledare SSF 070-910 18 08

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott i samarbete med bland annat polisen och försäkringsbolagen. Vår vision är att öka tryggheten i samhället. Våra tjänster vi erbjuder såväl företag som privatpersoner hjälper oss att investera i nya brottsförebyggande åtgärder. Alla som använder någon av SSF:s tjänster stödjer indirekt vårt brottsförebyggande arbete.