• SSP/

Marcus Samuelsson och SSP öppnar ny Street Food-restaurang i Malmö

Report this content

På fredag 1 juli öppnar restaurangen Street Food för första gången i Malmö. Det är kände kocken Marcus Samuelsson och restaurangföretaget SSP som står bakom det populära konceptet. Restaurangen på Malmö centralstation blir den tredje i Sverige, och kommer att servera en stor variation av nyttig gatumat med smakupplevelser från hela världen.

– Det är glädjande att se hur väl Street Food-konceptet har mottagits och att vi nu sjösätter en tredje restaurang är jätteroligt. Att öppna en restaurang med global gatumat i Malmö, med sin mångkulturella prägel och närheten till övriga Europa, känns helt rätt, säger Marcus Samuelsson.

Bombay Wrap och Noodles är exempel på rätter som kommer att serveras på Street Food Malmö.

Under våren har Marcus Samuelsson och SSP genom Facebook-tävlingen ”Street Food-jakten” uppmuntrat svenska folket att dela med sig av sina egna street food-recept och resupplevelser.  Det vinnande bidraget skickades in av Sandra Torstensson från Malmö. Hon ser nu fram emot sitt pris - en weekend-resa till New York med besök på en av Marcus Samuelssons restauranger.

Marcus Samuelsson och SSP började 2006 sitt samarbete kring snabbmatskonceptet Street Food och öppnade den första restaurangen på centralstationen i Stockholm 2007. Den andra restaurangen öppnade på Arlanda 2010.

– Vi har lång erfarenhet av restaurangverksamhet i samband med resande, därför passar Street food-konceptet oss mycket bra. Att se verksamheten växa med ännu en restaurang i en ny stad är en bekräftelse på att Street Food är ett uppskattat inslag på snabbmatens arena. Centralstationen i Malmö är också ett riktigt bra läge för oss att finnas på, säger Lars Edengréen, vd för SSP Sverige.

Street food är gatumat som tillagas och äts under enkla former, och som står under ständig förnyelse och kan se olika ut beroende på var i världen man befinner sig.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Samuelsson

Tel: +1 212 319 30 80, E-post: eden@samuelssongroup.com

Lars Edengréen, VD SSP Sverige

Tel: +46 8 797 82 44 Mobil: +46 73 688 16 05 E-post: lars.edengreen@ssp.se

Om SSP

SSP, The Food Travel Experts, är det ledande restaurangföretaget inom resemiljöer. SSP driver restauranger, barer, caféer och butiker på flygplatser, järnvägsstationer, vägkrogar, gallerior, konferenscenter, idrottsarenor samt inom andra trafikplatser. Efter 60 år i branschen har SSP idag över 30 000 medarbetare som tar hand om drygt fem miljoner kunder varje vecka. Företaget har verksamhet på fler än 140 flygplatser och 250 järnvägsstationer samt driver över 2 150 enheter i mer än 30 länder över hela världen. SSP har en bred portfölj av över 200 internationella, lokala och franchisade varumärken. Bland dessa återfinns Upper Crust, Starbucks, Caffè Ritazza, Burger King, M&S Simply Food, Bonne Journée, Pizza Hut, Caviar House & Prunier samt det ledande japanska varumärket Ajisen Ramen, liksom attraktiva koncept som till exempel Montreux Jazz Café i Genève och Bambini Wine Room i Sydney. Varumärkesportföljen skräddarsys för varje specifik plats och avgörs av variabler som till exempel passagerarprofil, kundernas behov, läge, storlek och utformning. Läs mer på www.foodtravelexperts.com/sweden.

Om Marcus Samuelsson

Marcus Samuelsson är vid 40 års ålder troligen den mest kända svenska kocken på den internationella arenan. Marcus Samuelsson har utsetts till en av ”The Great Chefs of America” av Culinary Institute of America”. Redan vid 24 års ålder blev han chefskock på hyllade New York-restaurangen Aquavit. Han har skrivit flera framgångsrika kokböcker och förekommer även regelbundet i skandinaviska och amerikanska TV-program, som Early Show och Today Show. I november 2009 hade Marcus äran att vara gästkock i Vita huset och han vann titeln Top Chef Master i andra säsongen av den amerikanska TV-serien med samma namn. Samuelssons senaste restaurang är Red Rooster Harlem, som hyllar det amerikanska kökets ursprung. Restaurangen fick nyligen mycket positiv recension i New York Times. Parallellt med hans lovordade kulinariska karriär är Marcus Samuelsson också engagerad i olika välgörenhetsorganisationer och är ambassadör för UNICEF. Han var också gästtalare vid senaste World Economic Forum i Davos. Marcus Samuelsson Group är ett New York-baserat mediabolag inom besöks- och restaurangnäringen som bildats av Marcus Samuelsson och Andrew Chapman. Bolaget tillhandahåller exceptionella och kulinariska upplevelser för allt från förstklassiga restauranger till vardagsnära caféer. www.samuelssongroup.com

Taggar: