St. Jude Medical konsoliderar forskning- och utvecklingsverksamhet

Report this content

St. Jude Medical, ett globalt medicintekniskt företag, har beslutat att konsolidera forskning- och utvecklingsverksamheten inom divisionen Cardiac Rhythm Management. Som en följd av beslutet stänger forsknings- och utvecklingsenheten i Järfälla utanför Stockholm under första kvartalet 2012.

Det har inte varit ett lätt beslut för ledningen, men utmaningarna på världsmarknaden och behovet av investeringar i nya tillväxtområden gör det nödvändigt med kostnadsbesparingar inom CRM-divisionen.

Totalt kommer cirka 150 anställda i Järfälla att påverkas av beslutet.

St. Jude Medical kommer även fortsättningsvis ha verksamhet i Sverige, inklusive tillverkning och stödfunktioner för bolagets hjärt-kärldivision i Uppsala, och det svenska säljbolaget vilket kommer att innefatta funktioner för produktkvalitet och teknisk support.

Förhandlingar med de lokala facken har inletts i dag den 7 december.

CONTACTS:

St. Jude Medical, Investor Relations: J.C. Weigelt, Tel   1 651-756-4347, jweigelt@sjm.com

St. Jude Medical Sweden, Communications: Anna Hallén, Tel  46 8 474 26 20, ahallen@sjm.com

St. Jude Medical, Media Relations: Marisa Bluestone, Tel  1 651 236 0837, mbluestone@sjm.com

Om St. Jude Medical

St. Jude Medicals affärsidé är att utveckla medicinsk teknik och tjänster som ger mer kontroll till alla dem som behandlar patienter världen över med hjärtsjukdomar, neurologiska sjukdomar och patienter med kronisk smärta. Det gör vi för att vi är hängivna uppgiften att minska risker närhelst det är möjligt, och att medverka till att varje patient får bästa möjliga behandling. St. Jude Medical har sitt huvudkontor I St. Paul, Minnesota och har fyra övergripande fokusområden: hjärtarytmi, förmaksflimmer, hjärt- och kärlsjukdomar samt neuromodulation. För mer information besök sjm.se.