• St1/

St1 bygger anläggning i Göteborg för etanolproduktion av restprodukter

Nytt erbjudande för den internationella marknaden

St1 Biofuels Oy kommer att leverera en Etanolix® -anläggning för tillverkning av bioetanol till North European Oil Trade Oy i Göteborg. Etanolix®-anläggningen kommer att producera drivmedel för transportsektorn. Som råvaror används organiska restprodukter från industri, bagerier och liknande, exempelvis bröd från livsmedelsbutiker som passerat bäst före-datum. Anläggningen, som nu uppförs vid St1-raffinaderiet i Göteborg, kan producera fem miljoner liter bioetanol om året. Etanolix®-anläggningen kommer att drivas av raffinaderiet och vara fullt integrerad med dess funktioner och logistik. Produktionen startar i början av 2015.

I Finland har St1 fyra Etanolix®-anläggningar och en BionolixTM-anläggning som producerar inhemsk bioetanol av biologiska restprodukter från livsmedelsindustri, butiker och hushåll. Denna bioetanol används som drivmedel i transportfordon.

Skalbart Etanolix®-koncept besvarar globala utmaningar för biobränsle

Göteborgsanläggningen har av Europakommissionen valts att ingå i Life+-projektet som finansierar projekt inom områden som energi, klimat, miljövård, industri och produktion, avfallshantering och miljöpolicy. Detta projekt är det första där etanolproduktion byggs och integreras inom ett befintligt oljeraffinaderi i syfte att hållbart producera avfalls- och restproduktbaserad etanol. Tack vare de råvaror och den produktionsteknik som används blir den etanol som tillverkas vid Etanolix®-anläggningen praktiskt taget koldioxidneutral. Anläggningen integreras fullt ut i raffinaderiets funktioner och logistik vilket ger betydande synergifördelar när det gäller användningen av restvärme och -kyla samt för etanolens distribution. Personalen vid St1-raffinaderiet kommer att ansvara för driften av anläggningen.

“Vårt Etanolix®-koncept – tillverkning av avfalls- och restproduktbaserad etanol – är nu en färdig exportvara. Att bygga en anläggning i Göteborg är för oss en betydelsefull lansering på den internationella marknaden. Vårt Etanolix®-koncept svarar på de växande globala utmaningarna för biobränsle och smart användning av avfall. Etanol som tillverkas med vår teknik ger praktiskt taget inga som helst fossila utsläpp under sin livscykel”, säger Patrick Pitkänen, chef för affärsutveckling och försäljning på St1 Biofuels.

Detta är den första anläggningen för tillverkning av biobränsle som ägs av NEOT, ett företag som handlar med olja och biobränsle. “Genom att investera i egen tillverkning stärker vi vår kapacitet att tillhandahålla biobränslen, helt enligt vår strategi som leverantör av dessa drivmedel”, säger NEOTs VD Henrikki Talvitie.

För ytterligare information, kontakta:
St1 Biofuels Oy, www.st1biofuels.com

Patrick Pitkänen, chef för affärsutveckling och försäljning, tel. +358 105 574 734, patrick.pitkanen@st1.fi

North European Oil Trade Oy, www.neot.fi

Henrikki Talvitie, VD, tel. +358 107 680 855, henrikki.talvitie@neot.fi