STABELO FUND 1 AB (publ) publicerar årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2022

Report this content

Stabelo Fund 1 AB (publ) är en AIF-fond i vilken institutionella investerare erbjuds teckna Vinstandelslån.

Bolagets målsättning är att varaktigt skapa en stabil riskjusterad avkastning. Bolaget investerar endast i svenska bostadskrediter upptagna av privatpersoner med tillhörande säkerheter i villor och bostadsrätter.

Bolaget riktar sig endast till institutionella investerarare som har långfristiga skuldåtaganden och söker exponering mot kreditvärdiga bolån på den svenska marknaden.

Vinstandelslånen emitteras i årsvisa serier som registreras hos Euroclear och noteras för handel på NGM Main Regulated.

Årsredovisning och Prospektet är tillgängliga på  www.stabeloassetmanagement.se .

Stabelo Fund 1 AB (”Bolaget”) förvaltas av Stabelo Asset Management AB (”Förvaltaren”).

Förvaltarens intäkter består av förvaltningsavgift från Bolaget och grundar sig på förvaltat kapital i Bolaget. Storleken av Bolagets förvaltade kapital har nått den volym vilken genererar förvaltningsintäkter till Förvaltaren som möjliggör drift av verksamheten under överskådlig tid.

Information angående pågående konflikt i Ukraina

Rysslands invasion av Ukraina, det påföljande leveransstoppet av brödsäd från Ukraina och Ryssland och covid-nedstängningarna i Kina har utlöst en galopperande inflation i västvärlden med påföljande kraftiga räntehöjningar. Detta har i sin tur lett till betydande räntejusteringar på bolån vilket i kombination med stigande priser på el, livsmedel och drivmedel har påverkat aktiviteten på bostadsmarknaden negativt. Med höjda räntor har marknadspriserna på bostäder fallit under 2022. Sveriges Riksbank förväntas fortsätta att höja styrräntan vilket sannolikt kommer leda till ytterligare sjunkande priser på bostäder under 2023. Hur stor påverkan detta kommer ha på aktiviteten på bostadsmarknaden återstår att se.

För ytterligare information, kontakta:

Ben Wilson, VD, Stabelo Asset Management AB, +46705377752, Ben.wilson@stabelo.se

Hampus Brodén, VD, Stabelo Group AB, +46704329744, hampus.broden@stabelo.se

Om Stabelo Asset Management och Stabelo Fund 1

Stabelo Asset Management är en svensk förvaltare av alternativa investeringsfonder enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder och står under tillsyn av Finansinspektionen. Stabelo Fund 1 AB (publ) erbjuder institutionella investerare möjligheten att investera i svenska bolån som uppfyller investeringskraven enligt Bolagets Placeringspolicy. Bolaget emitterar löpande vinstandelslån som ger innehavaren av instrumentet en kvartalsvis kupong baserad på avkastningen på den underliggande portföljen av bolån. Vinstandelslånen är noterade för handel på listan Main Regulated vid Nordic Growth Market (NGM) i Stockholm.