• Städa Sverige/

Över 3 000 idrottsungdomar städade bort skräp motsvarande nio elefanter från 263 svenska stränder i somras

Report this content

Över 3 000 ungdomar i 114 idrottsföreningar har i år deltagit i projektet Strandstädning och samlat ihop 55 ton skräp på 263 av våra mest populära stränder runt om i Sverige. Det här betyder att Strandstädning har vuxit betydligt jämfört med förra året. En undersökning, som Städa Sverige har låtit göra, visar att ungdomar tycker att det är bra att företag stöttar konkreta miljöprojekt som till exempel Strandstädning.

Projektets initiativtagare Coca-Cola har i år tillsammans med Städa Sverige, som är Sveriges största operativa miljöorganisation, för andra gången genomfört sin landsomfattande Strandstädning med hjälp av över 3 000 idrottsungdomar i totalt 114 idrottsklubbar.

I år städades totalt 263 badstränder från Ystad till Haparanda under perioden maj till augusti. Kuststädningen började tidigt i våras för att hinna samla in de sopor som finns innan de driver ut till havs och skadar miljö och djur. Städningen har sedan fortgått både vid kuststränder och badstränder vid våra insjöar.

- Det här är jättepositiva resultat. Strandprojektet i samarbete med Städa Sverige är vårt eget initiativ och uppfyller de kriterier vi tycker är viktiga för den här typen av engagemang. Vatten, förpackningsåtervinning och aktiv livstil är alla centrala frågor för oss. Att göra en miljöinsatts och samtidigt stödja ungdomsföreningar är helt rätt för oss, säger Göran Holm, VD Coca-Cola Enterprises Sverige.

Det är mest kvarglömt skräp som har samlats in och det handlar i stor utsträckning om pappers- och plastförpackningar. Varje sommar glöms 100-tals ton skräp kvar på våra stränder runt om i landet.

- Det här är inte bara ett estetiskt problem utan hotar på sikt havsmiljön när stora delar av det kvarglömda skräpet förs ut i havet. Det är rena vansinnet att ungdomarna har hittat över 8 ton plastförpackningar på stränderna. Skräpet skadar djur som lever i och av havet och avger miljögifter när det bryts ner, säger Mats Wesslén som är VD på Städa Sverige.

Strandstädningen har vuxit betydligt från förra året då sammanlagt 82 idrottsföreningar med totalt 1 900 städande ungdomar städade 174 stränder.

- Det ökande intresset är mycket glädjande och visar att våra idrottsungdomar gärna gör en miljöinsats för att tjäna pengar till sin klubb. Engagemanget för vår miljö är stort bland de här ungdomarna, säger Louise Karlsson, före detta elitsimmare och ambassadör för Städa Sveriges Strandstädning.

Ersättningen för dessa insatser går oavkortat till det egna laget för att användas för ungdomssatsningar eller annat som laget bedömer som viktigt. Som huvudsponsor till detta projekt finns Coca-Cola Enterprises Sverige och utan detta stöd skulle strandstädningen inte kunna genomföras.

En undersökning som undersökningsföretaget Cint har genomfört på uppdrag av Städa Sverige visar att ungdomar i Sverige vill att företag stöttar den här typen av konkreta miljöprojekt. Totalt har 1 000 ungdomar i åldern 15-22 år runt om i landet svarat på frågor kring idrottsklubbars aktiviteter för att samla in pengar till verksamheten och företags miljöarbete.

Ungdomarna svarar även tydligt att de tycker att det är viktigt att företag stöttar konkreta miljöprojekt som till exempel Strandstädning. Nästan alla – 96 procent – av de svarande anser att det är ganska eller mycket viktigt att företag engagerar sig i miljöprojekt där ungdomar kan vara delaktiga.

Att just Coca-Cola stöttar ett projekt som Strandstädning gillas av 97 procent av de svarande ungdomarna och 96 procent tycker att fler företag borde följa exemplet med Coca-Cola och sponsra konkreta miljöprojekt.

- Det är kul att höra att ungdomarna gillar vad vi gör. Det ger klartecken för oss att gå vidare i vårt lokala miljöarbete och det visar även att vi ligger långt fram och gör saker som uppskattas och som ger effekt, säger Göran Holm.

För ytterligare information, kontakta:
Mats Wesslén, VD Städa Sverige,
mob: 070-588 49 88,
mail: mats.wesslen@stadasverige.se

Anne Lindfeldt, presschef Coca-Cola Sverige,
Mob: 070-648 71 24,
mail: alindfeldt@cokecce.com

Om Städa Sverige
Kampanjen Städa Sverige är Sveriges största miljökampanj för svenska idrottsföreningar. Sedan 1988 ges tusentals idrottsungdomar möjlighet att hjälpa till att hålla Sverige skräpfritt. Ersättningen för dessa insatser går oavkortat till den egna föreningen för att användas för ungdomssatsningar eller annat som föreningen bedömer som viktigt. Varje år plockar föreningarna runt 65 000 säckar skräp motsvarande 1 300 ton.

Om Coca-Cola
Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bonaqua Silver, Powerade, Minute Maid, Innocent och Glacéau. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka en miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information besök gärna www.coca-cola.se eller www.facebook.com/cocacolasverige

Taggar: