50 000 applåderade för jämställd idrott

Report this content

”Fill the Stadium” är ett initiativ från Stadium med målet att belysa ojämställdheten inom svensk idrott. Kampanjen, som startade under torsdagen, går ut på att samla in 50 000 ”klapp-emojis”, vilket motsvarar antalet personer som ryms på Sveriges största arena. Gensvaret överträffade alla förväntningar och det tog bara en dag att samla in applåderna.

Stadium kommer nu att skänka nu en miljon kronor till Riksidrottsförbundet och dess arbete för ökad jämställdhet inom idrotten. Riksidrottsförbundet kommer att fördela pengarna på gräsrotsnivå till alla distrikt. På så vis når pengarna ut i hela landet. Stadium fortsätter kampen för ett mer rättvist idrottssverige tillsammans Riksidrottsförbundet och bland andra Sarah Sjöström, Kosovare Asllani och Linnéa Claeson.

– Vi lever i en ojämställd värld där skillnaden mellan flickor och pojkar cementeras redan på dagisnivå och det avspeglar sig självklart även inom idrotten. Det är något som måste uppmärksammas mer och Stadiums initiativ är ett steg på vägen. Alla kan vara med och göra skillnad, säger Linnéa Claeson.

Majoriteten av pengarna inom svensk idrott tillfaller idag männen. Detta ville Stadium ändra på och sjösatte därför initiativet ”Fill the Stadium”. Alla som vill stötta kampanjen kan skicka en ”klapp-emoji” till numret 71 140.

– Vi är överväldigade av responsen, vi lyckades samla in över 50 000 applåder på bara en dag. Det visar verkligen vilket engagemang det finns för en mer jämställd idrott. Vi är medvetna om att vårt initiativ inte löser alla problem, men det är i alla fall ett litet steg på vägen och vi hoppas att fler får upp ögonen för frågan. Därför fortsätter vi nu att samla in emoji-klappar, säger Stadiums vd Karl Eklöf.

I kampanjen ”Fill the Stadium” medverkar idrottsprofilerna Sarah Sjöström, Kosovare Asllani, Linnéa Claeson, Khaddi Sagnia, Sofia Olofsson, Katrin Norén och Emma Stenlöf.

Se filmen “Fill the Stadium” här: https://youtu.be/cv4ZoiyN-Go

Läs mer om initiativet ”Fill the Stadium” här: www.stadium.com/jointhemovement

För mer information, vänligen kontakta:
Angelica Larsson, PR och informationsansvarig Stadium
angelica.larsson@stadium.se
070–580 39 31

Anna Setzman, Pressansvarig Riksidrottsförbundet och SISU idrottsutbildarna
anna.setzman@rf.se
070-564 52 16

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda och omsättningen 2015/2016 var cirka 6,8 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla. www.stadium.se.

Taggar: