• Stadium/

Nytt framgångsrikt år summeras - Vd Gustaf Öhrn lämnar över ett Stadium i tillväxt

Report this content

Nordens ledande sportkedja Stadium kan lägga ytterligare ett framgångsrikt år till handlingarna. Den tillväxt som man har kunnat se de senaste åren fortsätter och omsättningen för det brutna räkenskapsåret 2013/14 landar på drygt 6,3 miljarder kronor inklusive moms. Det är en ökning med drygt 250 miljoner jämfört med förra året. Under samma period har resultatet ökat med 10 procent till 220 miljoner kronor. Samtidigt meddelar Gustaf Öhrn att han lämnar Stadium efter drygt sju år som vd.

Stadiums årsredovisning som nu presenteras sträcker sig mellan 1 september 2013 och 31 augusti 2014. Ett stort fokusområde under året har varit arbetet inför etableringen i Hamburg, där Stadiums första butik utanför Norden öppnade i slutet av september 2014. Efter detta framgångsrika år har företagets vd Gustaf Öhrn bestämt sig för att lämna Stadium den 1 oktober 2015.

– Det har varit ett historiskt år för Stadium där vi firat 40 år av sport och dessutom förberett vår etablering i Hamburg. Efter sju lärorika och framgångsrika år känner jag att det blivit dags att lämna Stadium. Jag känner en enorm stolthet över att vi fortsatt tillväxten i den tuffa konkurrensen på den svenska marknaden och vår kraftfulla tillväxt i Finland de senaste åren. Vi har uppnått många av de mål jag hade när jag tillträdde och det är ett fantastiskt fint bolag jag till hösten lämnar, säger Gustaf Öhrn.

De senaste åren har konkurrensen inom sportbranschen ökat. Trots sin marknadsledande ställning i Sverige fortsätter Stadium att ta marknadsandelar och har under året haft en bättre tillväxt än branschen.

– Många i branschen har haft tuffa år men vi har stått starka och fortsatt växa. Vårt koncept med sport- och sportmode till bästa pris för hela familjen fungerar mycket väl, och vi ser ett ökat intresse också för Stadium Outlet som under året öppnat sex nya butiker och som i vår fortsätter sin expansion till totalt 29 butiker i Sverige varav den första butiken i Finland. För mig är Stadium Outlets tillväxt speciell eftersom det är en resa där jag fått vara med från start. Det är också glädjande att vår onlinehandel växer både via mobil och traditionell webb, berättar Gustaf Öhrn.

Rekryteringen av en ny vd har inletts, men Gustaf Öhrn kommer att fortsätta på posten fram till den 1 oktober 2015. Därefter tar Karl Eklöf över som tillförordnad vd fram till dess en ny vd är på plats.

– Under de sju år vi har fått förmånen att arbete med Gustaf Öhrn har Stadium lyft lönsamheten i företaget till en ny nivå. Vi har stärkt vår ställning genom offensiva satsningar som Stadium Outlet, en kraftfull expansion i Finland samt intåget i Hamburg. Jag är övertygad om att Gustaf kommer att lyckas i det han företar sig och jag och alla på Stadium önskar honom lycka till i framtiden, säger Stadiums grundare, huvudägare och vice styrelseordförande Ulf Eklöf.

För mer information, vänligen kontakta:
Ebba Seidlitz, PR-chef Stadium

070–953 47 60
ebba.seidlitz@stadium.se

Om Stadium
Stadium är Nordens största sportkedja med cirka 160 butiker i Sverige, Danmark, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet samt dotterbolaget Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2013/2014 var cirka 6,3 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.

Taggar: