Stadshypoteks bokslutskommuniké 2020

JANUARI - DECEMBER 2020 JÄMFÖRT MED JANUARI – DECEMBER 2019
Stadshypoteks rörelseresultat ökade med 422 mkr eller 3% till 12 841 mkr (12 419). Räntenettot ökade med 643 mkr till 14 640 mkr (13 997), vilket främst beror på ökade utlåningsvolymer till privat- och företagsmarknaden i Sverige.

Av räntenettot avsåg 924 mkr (801) filialen i Norge, 476 mkr (439) filialen i Finland samt 517 mkr (524) filialen i Danmark. Exklusive filialerna ökade räntenettot med 490 mkr (289). Nettoresultatet av finansiella transaktioner ökade med 1 mkr och uppgick till 68 mkr (67).

Kostnaderna ökade med 207 mkr till -1 831 mkr (-1 624). Ökningen förklaras främst av ökade ersättningar till moderbolaget för de tjänster som kontorsrörelsen utför för bolagets räkning avseende administration och försäljning av hypotekslån, vilket främst är drivet av ökade affärsvolymer.

Kreditförlusterna uppgår till netto -9 mkr (9). I beloppet ingår expertbaserade beräkningar vilka beaktar effekten av covid-19 och som resulterade i ett tillkommande reserveringsbehov om -23 mkr.  Kreditförlustnivån uppgick till oförändrat 0,00% av utlåningen (0,00).

Utlåningen till allmänheten ökade med 5% eller 66 mdkr till 1 439 mdkr (1 373). I Sverige ökade utlåningen till allmänheten med 6% eller 65 mdkr till 1 240 mdkr (1 175).

Emitterad volym under Stadshypoteks benchmarkprogram1 i svenska kronor har under perioden uppgått till nominellt 101,6 mdkr (125,3). Under perioden har en nominell volym om totalt 93,9 mdkr (95,9) förfallit eller återköpts. Det bokförda värdet av utestående obligationslån i svenska kronor uppgick vid periodens slut till 475,2 mdkr (471,1).

Emission av obligationer under EMTCN-programmet uppgick till totalt motsvarande 1,0 mdr EUR (1,3). Utestående volym i programmet var vid periodens slut nominellt 10,4 mdr EUR (10,4) och 0,7 mdr GBP (0,7).

Utestående volym i det amerikanska programmet uppgick vid periodens slut till 1,3 mdr USD (2,3). I NOK emitterades nominellt 6,0 mdr NOK (5,0). Den utestående volymen uppgick vid periodens slut nominellt till 25,5 mdr NOK (24,0).

Den totala kapitalrelationen enligt CRD IV uppgick till 20,7% (21,3) och kärnprimärkapitalrelationen enligt CRD IV var 13,1% (13,4). Ytterligare information om kapitaltäckning lämnas i not 18 Kapitaltäckning, se sidan 29.

Ratingen var under hela perioden oförändrad.

Stadshypotek

Säkerställda obligationer

Långfristig

Kortfristig

Moody’s

Aaa

P-1

Standard & Poor’s

AA-

A-1+

Fitch

AA

F1+

Stockholm den 3 februari 2021

David Haqvinsson

Denna information är sådan information som Stadshypotek är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissburksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2021 kl 11,00 CET.

För mer information om Stadshypotek hänvisas till www.stadshypotek.se