Stadshypoteks bokslutskommuniké januari – december 2013

JANUARI TILL DECEMBER 2013 JÄMFÖRT MED JANUARI TILL DECEMBER 2012

Stadshypoteks rörelseresultat ökade med 3 procent eller 210 miljoner kronor till 8 096 miljoner kronor (7 886). Räntenettot ökade med 1 379 miljoner kronor till 9 431 miljoner kronor (8 052). Såväl ökade utlåningsvolymer som förbättrade marginaler bidrog till ökningen av räntenettot. Av räntenettot avsåg 1 003 miljoner kronor (649) filialen i Norge, 329 miljoner kronor (258) filialen i Finland samt 166 mil-joner kronor (115) filialen i Danmark. Ökningen av räntenettot i den norska filialen var främst hänförlig till högre marginaler. Exklusive filialerna ökade räntenettot med 903 miljoner kronor. Nettoresultatet av finansiella transaktioner minskade till 70 miljoner kronor (150).

Kostnaderna ökade med 1 090 miljoner kronor till 1 378 miljoner kronor (288). Ökningen förklaras framförallt av försäljningsersättning till moderbolaget. Stadshypoteks utländska filialer betalar sedan tidigare ersättning till Handelsbankens filialer i respektive land för tjänster dessa utför för Stadshypoteks räkning. Från och med den 1 januari 2013 utgår även ersättning till moderbolaget för de tjänster som kontorsrörelsen utför för bolagets räkning avseende försäljning och administration av hypotekslån i Sverige. Därutöver ökade personalkostnaderna med 30 miljoner kronor, vilket främst berodde på att samtliga fastighetsvärderare i Sverige inom moderbolaget Handelsbanken från och med den 1 januari 2013 organisatoriskt överfördes till Stadshypotek.

Kreditförluster uppgick netto till 22 miljoner kronor (21). Osäkra fordringar, före avdrag för reserv för sannolika kreditförluster, uppgick till 283 miljoner kronor (141). Av dessa var 227 miljoner kronor (94) oreglerade samt 56 miljoner kronor (47) sådana krediter för vilka låntagarna betalar ränta och amorteringar, men som ändå bedöms osäkra. Härutöver fanns oreglerade fordringar på 833 miljoner kronor (1 008) som inte bedöms vara osäkra. Efter avdrag för specifika reserveringar på -48 miljoner kronor (-50) och gruppvisa reserveringar på -5 miljoner kronor (-4) för sannolika kreditförluster uppgick osäkra fordringar till 230 miljoner kronor (87).

UTLÅNINGSTILLVÄXT

Utlåningen till allmänheten ökade med 7 procent, eller 64 miljarder kronor, till 955 miljarder kronor (891). I Sverige ökade utlåningen till allmänheten med 7 procent, eller 53 miljarder kronor, till 834 mil-jarder kronor (781). Utlåningen till privatmarknaden i Sverige steg med 5 procent, eller 28 miljarder kronor, till 546 miljarder kronor (518).

Emissioner av säkerställda obligationer ur Stadshypoteks benchmarklån har uppgått till 119,1 miljarder kronor (90,0). Emissioner av säkerställda obligationer under EMTCN programmet uppgick till totalt motsvarande cirka 5,4 miljarder euro (3,9) och under det amerikanska programmet genomfördes en emission om 1,25 miljarder US-dollar. I Norge har obligationer till ett värde av 4 miljarder norska kronor emitterats under året.

Kapitaltäckningsgraden enligt Basel II uppgick till 62,3 procent (56,9) och primärkapitalrelationen enligt Basel II var 41,2 procent (40,6). Ytterligare information om kapitaltäckning lämnas i avsnittet Kapitalbas och kapitalkrav, se sidan 20.

Stadshypoteks rating var under året oförändrad.

Fitch   AA- F1+

Stockholm den 5 februari 2014

Per Beckman

Informationen är sådan som Stadshypotek ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnades för offentliggörande den 5 februari 2014 klockan 11:00.

För mer information om Stadshypotek hänvisas till www.stadshypotek.se