Stadshypoteks bokslutskommuniké januari-december 2019

JANUARI - DECEMBER 2019 JÄMFÖRT MED JANUARI - DECEMBER 2018

Stadshypoteks rörelseresultat ökade med 18 mkr eller 0% till 12 419 mkr (12 401). Räntenettot ökade med 309 mkr till 13 997 mkr (13 688), vilket främst beror på ökade utlåningsvolymer till privat och företagsmarknaden i Sverige.

Av räntenettot avsåg 801 mkr (862) filialen i Norge, 439 mkr (408) filialen i Finland samt 524 mkr (475) filialen i Danmark. Exklusive filialerna ökade räntenettot med 289 mkr (257). Nettoresultatet av finansiella transaktioner ökade med 79 mkr och uppgick till 67 mkr (-12).

Kostnaderna ökade med 387 mkr till -1 624 mkr (-1 237). Ökningen förklaras främst av ökade försäljningsersättningar till moderbolaget för de tjänster som kontorsrörelsen utför för bolagets räkning avseende administration och försäljning av hypotekslån.

Kreditförlusterna uppgick netto till 9 mkr (-12). Kreditförlustnivån uppgick oförändrat till 0,00% av utlåningen (0,00).

Utlåningen till allmänheten ökade, jämfört med utgången av motsvarande period föregående år, med 6% eller 73 mdkr till 1 373 mdkr (1 300). I Sverige ökade utlåningen till allmänheten med 5% eller 59 mdkr till 1 175 mdkr (1 116).

Emitterad volym under Stadshypoteks benchmarkprogram1 i svenska kronor har under perioden uppgått till nominellt 125,3 mdkr (136,4). Under perioden har en nominell volym om totalt 95,9 mdkr (148,6) förfallit eller återköpts. Det bokförda värdet av utestående obligationslån i svenska kronor uppgick vid periodens slut till 471,0 mdkr (440,0).

Emission av obligationer under EMTCN-programmet uppgick till totalt motsvarande 1,3 mdr EUR (1,2) samt - mdr GBP (0,6). Utestående volym i programmet var vid periodens slut nominellt 10,4 mdr EUR (11,5). Det förelåg ingen utestående volym i det europeiska certifikatprogrammet vid periodens slut (10,0 mdkr).

Under perioden har det inte genomförts några emissioner i USD eller AUD. Utestående volym i det amerikanska programmet uppgick vid periodens slut till 2,3 mdr USD (3,7) medan det i AUD inte finns någon utestående volym. I NOK emitterades nominellt 5,0 mdr NOK (5,0). Den utestående volymen uppgick vid periodens utgång till 24,0 mdr NOK (23,5).

Den totala kapitalrelationen enligt CRD IV uppgick till 21,3% (20,8) och kärnprimärkapitalrelationen enligt CRD IV var 13,4% (12,6).

Ratingen var under året oförändrad.

Stadshypotek Säkerställda obligationer Långfristig Kortfristig
Moody’s Aaa - P-1
Standard & Poor’s   AA- A-1+
Fitch   AA F1+

Stockholm den 5 februari 2020

Göran Stille

Denna information är sådan information som Stadshypotek är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 februari 2020 klockan 11,00 CET.

För mer information om Stadshypotek hänvisas till www.stadshypotek.se