Stadshypoteks bokslutskommuniké Januari–december 2023

JANUARI DECEMBER 2023 JÄMFÖRT MED JANUARI DECEMBER 2022
Stadshypoteks rörelseresultat minskade med 3 589 mkr eller 28% till
9 298 mkr (12 887). Räntenettot minskade med 2 767 mkr till 12 212 mkr (14 979), vilket främst beror högre upplåningskostnader till följd av stigande marknadsräntor och minskade marginaler främst grund av stor konkurrens på bolånemarknaden i både Sverige och Norge. I Sverige minskar räntenettot med 2 020 mkr och i den norska filialen minskar räntenettot med 164 mkr.
   Av räntenettot avsåg 688 mkr (852) filialen i Norge och 469 mkr (557) filialen i Finland. Exklusive den avyttrade danska filialen och den finska filialen, som är under avyttring, minskade räntenettot med 2 184 mkr till 11 726 mkr (13 910). Nettoresultatet av finansiella transaktioner ökade med 702 mkr och uppgick till 690 mkr (-12). Övriga intäkter minskar med 1 189 mkr som i sin helhet förklaras av en realisationsvinst för avyttring av Stadshypoteks danska filial under 2022.
   Kostnaderna ökade med 365 mkr till -2 400 mkr (-2 035). Ökningen förklaras främst av ökade ersättningar till moderbolaget för de tjänster som kontorsrörelsen utför för bolagets räkning avseende administration och försäljning av hypotekslån.
   Kreditförlusterna uppgick netto till -95 mkr (-63). Kreditförlustnivån upp- gick till 0,01% av utlåningen (0,00).

Utlåningen till allmänheten ökade, jämfört med utgången av motsvarande period föregående år, med 1% eller 15 mdkr till 1 581 mdkr (1 566).
I Sverige ökade utlåningen till allmänheten med 1% eller 19 mdkr till 1 395 mdkr (1 376).

Emitterad volym av säkerställda obligationer i svenska kronor har under perioden uppgått till nominellt 143,8 mdkr (120,7). Under perioden har en nominell volym om totalt 89,8 mdkr (89,2) förfallit eller återköpts. Det bokförda värdet av utestående obligationslån i svenska kronor uppgick vid periodens slut till 619,6 mdkr (544,3).
    Emission av obligationer i utländsk valuta under EMTCN-programmet uppgick till totalt motsvarande 1,0 mdr EUR (1,0).
Utestående volym var vid periodens slut nominellt 8,7 mdr EUR (8,9) och mdr GBP (0,7).
   Utestående volym i det amerikanska programmet uppgick vid periodens slut till mdr USD (–). I NOK emitterades nominellt 8,0 mdr NOK (–).
Den utestående volymen uppgick vid periodens slut nominellt till 27,0 mdr NOK (24,0).

Enligt CRR 575/2013 uppgick den totala kapitalrelationen till 16,6% (18,5%) och kärnprimärkapitalrelationen till 11,6% (12,9%). Stadshypotek AB emitterade ett primärkapitalinstrument i december 2023 4,5 miljarder kronor. Ytterligare information om kapitaltäckning lämnas i not 19 Kapitaltäckning.

Ratingen var under hela perioden oförändrad.

Stadshypotek   Säkerställda
obligationer
Långfristig   Kortfristig  A
Moody’s Aaa - P-1
Standard & Poor’s AA- A-1+
Fitch AA F1+

ÖVRIGT
Under andra kvartalet 2023 slöt Handelsbanken ett avtal om att avyttra delar av den finska verksamheten under förutsättning att godkännande erhålls från berörda myndigheter. Stadshypoteks finska filial omfattas av avtalet. Transaktionen förväntas vara avslutad under andra halvåret 2024.

Stockholm 7 februari 2024

Cecilia Hasselbo

Denna information är sådan information som Stadshypotek är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 februari 2024 kl 11.00 CET.

För mer information om Stadshypotek hänvisas till www.handelsbanken.com