Stadshypoteks delårsrapport januari – juni 2014

JANUARI – JUNI 2014 JÄMFÖRT MED JANUARI – JUNI 2013
Stadshypoteks rörelseresultat ökade med 1 % eller 60 mkr till 4 145 mkr (4 085). Räntenettot ökade med 188 mkr till 4 827 mkr (4 639). Av räntenettot avsåg 517 mkr (460) filialen i Norge, 186 mkr (157) filialen i Finland samt 103 mkr (75) filialen i Danmark. Exklusive filialerna ökade räntenettot med 74 mkr, vilket främst berodde på ökade utlåningsvolymer till såväl privat- som företagsmarknaden. Även i den norska filialen var ökningen av räntenettot framförallt hänförlig till ökade utlåningsvolymer till såväl privat- som företagsmarknaden. Ökningen av räntenettot i den finska filialen förklaras främst av högre utlåningsvolymer till företagsmarknaden och i den danska filialen av ökade utlåningsvolymer till privatmarknaden. Nettoresultatet av finansiella transaktioner minskade till 82 mkr (97).

Kostnaderna ökade med 113 mkr till 757 mkr (644). Ökningen förklaras framförallt av att ersättningen till moderbolaget för de tjänster som kontorsrörelsen i Sverige utför för bolagets räkning avseende försäljning och administration av hypotekslån ökade med 89 mkr.

Kreditförluster uppgick netto till 4 mkr (4). Osäkra fordringar, före avdrag för reserv för sannolika kreditförluster, uppgick till 247 mkr (233). Av dessa var 195 mkr (141) oreglerade samt 52 mkr (92) sådana krediter för vilka låntagarna betalar ränta och amorteringar, men som ändå bedöms osäkra. Härutöver fanns oreglerade fordringar på 708 mkr (1 013) som inte bedöms vara osäkra. Efter avdrag för specifika reserveringar på -34 mkr (-43) och gruppvisa reserveringar på -4 mkr (-4) för sannolika kreditförluster uppgick osäkra fordringar till 209 mkr (186).

UTLÅNINGSTILLVÄXT
Utlåningen till allmänheten ökade, jämfört med utgången av motsvarande period föregående år, med 8 %, eller 70 mdkr, till 995 mdkr (925). I Sverige ökade utlåningen till allmänheten med 6 %, eller 53 mdkr, till 863 mdkr (810). Utlåningen till privatmarknaden i Sverige steg med ca 5 %, eller 29 mdkr, till 561 mdkr (532), vilket var i nivå med marknadens utveckling.

Första halvåret emitterades säkerställda obligationer till ett värde av totalt 73 mdkr (95), varav emissioner av säkerställda obligationer ur Stadshypoteks benchmarklån uppgick till 41,6 mdkr (59,1). I Norge har obligationer till ett värde av 4 md nkr (4) emitterats under perioden. Emissioner av säkerställda obligationer under EMTCN programmet uppgick till totalt motsvarande cirka 1,6 md euro (3,6).

Den totala kapitalrelationen enligt CRD IV uppgick till 60,9 % (59,5) och primärkapitalrelationen enligt CRD IV var 40,2 % (44,3). Ytterligare information om kapitaltäckning lämnas i avsnittet Kapitalbas och kapitalkrav, se sidan 21.

Stadshypoteks rating var under perioden oförändrad.

Standard & Poor’s   AA- A-1+
Fitch   AA- F1+

Stockholm den 17 juli 2014

Ulrica Stolt Kirkegaard

Informationen är sådan som Stadshypotek ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 juli 2014 klockan 10:00.

För mer information om Stadshypotek hänvisas till www.stadshypotek.se