Stadshypoteks delårsrapport Januari – juni 2024

JANUARI – JUNI 2024 JÄMFÖRT MED JANUARI – JUNI 2023

Stadshypoteks rörelseresultat minskade med 367 mkr eller 8% till 4 383 mkr (4 750). Räntenettot minskade med 504 mkr till 5 927 mkr (6 431), vilket främst beror på fortsatt minskade marginaler för svensk utlåning. I Sverige minskar räntenettot med 629 mkr och i den norska filia­len ökar räntenettot med 140 mkr.

Av räntenettot avsåg 507 mkr (367) filialen i Norge och 210 mkr (219) filialen i Finland. Nettoresultatet av finansiella transaktioner ökade med 223 mkr och uppgick till 326 mkr (103).

Kostnaderna ökade med 80 mkr till -1 280 mkr (-1 200). Ökningen för­klaras främst av ökade ersättningar till moderbolaget för de tjänster som kontorsrörelsen utför för bolagets räkning avseende administration och försäljning av hypotekslån.

Kreditförlusterna uppgick netto till +12 mkr (-30), vilket främst förkla­ras av minskad reservering Steg 1 och 2. Kreditförlustnivån uppgick till 0,00% av utlåningen (0,00).

Utlåningen till allmänheten ökade, jämfört med utgången av motsvarande period föregående år, med 1% eller 11 mdkr till 1 591 mdkr (1 580). I Sve­rige ökade utlåningen till allmänheten med 0% eller 5 mdkr till 1 397 mdkr (1 392).

Emitterad volym under Stadshypoteks obligationsprogram i svenska kronor har under perioden uppgått till nominellt 61,8 mdkr (77,8) Under perioden har en nominell volym om totalt 55,8 mdkr (60,8) förfallit eller återköpts. Det bokförda värdet av utestående obligationslån i svenska kronor uppgick vid periodens slut till 626,9 mdkr (556,6).

Emissioner av certifikat i svenska kronor uppgick under perioden till nominellt - mdkr (-) och utestående volym vid periodens slut var - mdkr (-).

Emission av obligationer i utländsk valuta under EMTCN-programmet uppgick till totalt motsvarande 0,8 mdr EUR (1,0). Utestående volym var vid periodens slut nominellt 9,0 mdr EUR (8,7) och - mdr GBP (-).

Utestående volym i det amerikanska programmet uppgick vid perio­dens slut till – mdr USD (-). I NOK emitterades nominellt – mdr NOK (-). Den utestående volymen uppgick vid periodens slut nominellt till 22,0 mdr NOK (19,0).

Den totala kapitalrelationen enligt CRD IV uppgick till 16,9% (17,6) och kärnprimärkapitalrelationen enligt CRD IV var 11,9% (12,3). Ytterligare information om kapitaltäckning lämnas i not 19 Kapitaltäckning i Stadshypoteks delårsrapport.

Ratingen var under hela perioden oförändrad.

Stadshypotek

Säkerställda obligationer

Långfristig

Kortfristig

Moody’s

Aaa

P-1

S&P

AA-

A-1+

Fitch

AA

F1+

VERKSAMHET UNDER AVYTTRING

Stadshypoteks verksamhet i Finland utgör avvecklad verksamhet i enlig­het med IFRS 5 Anläggningstillgångar som innehas för försäljning och avvecklade verksamheter.

Stockholm den 17 juli 2024

Cecilia Hasselbo

Denna information är sådan information som Stadshypotek är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2024 kl 11.00 CET.

För mer information om Stadshypotek hänvisas till www.handelsbanken.com