Nyfikenhet drar folk till Familje-sajter

Report this content

Nu lanserar dagstidningar runt om i landet utökade familje-sidor på nätet. Dalarnas Tidningar har sedan lansering i januari sett en markant ökning av både familjeannonser och trafik. Det är Citygates lösning för parallellpublicering av annonser som ökat intresset hos läsarna att lägga ut sina familjeannonser på både tidningssajten och i tidningen. Även Upsala Nya Tidning, Norrköpings Tidningar, Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland ser samma utveckling. Förutom familjeannonser möts man av ett redaktionellt innehåll som tar upp alla livets skeden.

- Det var verkligen en lyckad satsning, säger Anna Gullberg, utvecklingschef DT digitala medier. Idag har vi över 100.000 sidvisningar per vecka på Familj & Vänner, www.dt.se/familj. Det är utökat redaktionellt material, lättillgänglig annonsbokning, möjlighet till att kommentera familje-bilder samt givetvis en naturlig nyfikenhet som gör att folk besöker dessa sidor.

Nyligen utökade även Upsala Nya Tidning sin satsning på Familjeliv, www.unt.se/familjeliv, med familjeannonser. - Vi har verkligen sett en rivstart i antalet besök, säger Anna Fuhrman, produktansvarig unt.se. Vissa dagar har vi t.o.m. haft fler besök på familjeannonserna än på övrigt familjerelaterat innehåll. ”Fråga barnexperten” aktiverar besökarna som ställer frågor om allt möjligt till barnläkaren Fredrik Cederblad. ”Webbisar” visar bebisar och familjeannonserna kan delas på Facebook och Twitter. Dessutom kan besökarna skicka egna hälsningar och kommentera familjeannonserna.

Niklas Jonason, VD på Citygate, är entusiastisk över de lokala mediehusens möjligheter till affärsutveckling inom familjeannonser. – Flera aktörer har gjort försök att ta sig in på marknaden online utan att lyckas. Genom Citygates unika självserviceplattform och onlinekunnande inom privatmarknad och mediehusens starka position inom familjeannonser har vi ett vinnarkoncept för framtidens familjeannonser.

Citygate har, förutom annonsbokningssystemet, även tagit fram ett redaktionellt innehållspaket som är tillgängligt för de ca 60 dagstidningarna som använder Citygates tjänster. Det redaktionella innehållet omfattar en artikelserie från NA Media som guidar läsaren genom olika skeden i livet. Dessa varvas med praktiska tips och externa länkar för mer läsning. Materialet kan med fördel kompletteras med lokalt material så som till exempel jubilarer, krönikor, bevakning av lokala evenemang, dödsfall, bedrifter av ortsbor och mycket annat för att öka läsvärdet på de lokala tidningssajterna.

Även nt.se, allehanda.se, op.se, ttela.se, hallandsposten.se och bohuslaningen.se når framgångar med sina nya familjesidor på nätet. En efter en lägger nu det regionala dagstidningarna ut Citygates lösning för Familj. Satsningen på utökade familjesidor på nätet ligger helt rätt i tiden då sociala medier bidragit till ett ökat intresse och en ökad insyn i människors vardag.

För mer information kontakta Niklas Jonason, VD Citygate, telefon 0708-69 29 87 eller niklas.jonason@citygate.se.

Citygate är ett utvecklingsbolag som ägs av sju ledande mediehuskoncerner med uppdraget att utveckla svenska mediehus – kommersiellt likväl som redaktionellt. I nätverket ingår ett 60-tal tidningstitlar och ett 50-tal lokala nyhetssajter som utnyttjar Citygates tjänster och nätverk.