Artister mobiliseras på webbplatsen StagePool

Report this content

Björn Ulvaeus gör tumme upp för ny verksamhet på Internet: Artister mobiliseras på webbplatsen StagePool Få affärsidéer på Internet ger intäkter. Alltför få webbplatser har kvinnor som entreprenörer. Ännu färre drivs av artister för att hjälpa artister. Och hittills har ingen lyckats engagera Björn Ulvaeus. Men nu finns StagePool. Det ligger som ett ok för artisten: Man satsar mer tid på att bli sedd än på att agera. Tre nytänkande kollegor tröttnade på att jaga inbjudningar och annonser för auditions, utbildningar och workshops. Tillsammans bestämde man sig för att samla all den jobbinformation en scenkonstnär behöver. Resultatet blev www.stagepool.com StagePool är en förmedlingsplats på Internet som bygger på innehåll. Man erbjuder den senaste informationen om auditions, castings och provfilmningar, samtidigt som den enskilde artisten enkelt skapar sin digitala CV och därigenom exponerar sig för hela branschen genom StagePools interaktiva artistkatalog. - Jag tände direkt. Ett upplägg där artisten både blir sedd och kan söka jobb, har jag saknat länge. Och där producenter, regissörer, agenter och andra kan se vad som finns där ute. Tänk att vissa självklara saker ibland tar längre tid på sig. Det här är inte bara en investering, för mig blir det ett äkta engagemang, säger Björn Ulvaeus. Bakom företaget står även finansmannen Erik Penser, nu i en för många lite oväntad roll. - StagePool presenterade en affärsidé för mig som bygger på att effektivisera för flera parter, vilket är en förutsättning för att man ska lyckas med affärsdrivande verksamhet på Internet, förklarar Erik sitt intresse för StagePool. Anna-Clara Blixt, Thomas Flores och Ulrika Hellström - de tre kollegorna som grundade företaget är mer än nöjda. Det som startade som ett månatligt nyhetsbrev sammanställt i en lägenhet, ses av fler och fler som det bästa verktyget för att en artist ska kunna förverkliga sina drömmar. - Nu har vi äntligen sjösatt vår oberoende förmedlingsplats. Det finns ingen liknande verksamhet i Europa och vi konkurrerar inte med castingbolag eller agenturer. Allt ligger öppet för givande och långsiktiga samarbeten, berättar StagePools vd Anna-Clara Blixt. Internettjänsten StagePool startade verksamheten i Sverige september förra året. Nästa steg blir att ta webbplatsen ut i Europa, där Tyskland är högprioriterat. Företagets målgrupp är artister, kända och okända, samt alla de produktions-, casting- och reklamfilmsbolag som arbetar med artister. Mer information fås av: Anna-Clara Blixt, telefon: 070-726 08 13 eller 08-676 02 00 E-post: acb@stagepool.com StagePool AB - www.stagepool.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010521BIT00990/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010521BIT00990/bit0001.PDF