Historien om Den Gula Treskillingen sprids över världen i ny bok

Report this content

För första gången publiceras nu en bok om denna svenska nationalklenod riktad till en internationell publik på fyra olika språk. Boken avslöjar nya fakta om frimärket som även är känt som världens dyrbaraste föremål.

Boken om Den Gula Treskillingen är skriven av den kände författaren Lars Fimmerstad. Den är resultatet av ett flerårigt sökande efter fakta om frimärket och dess många excentriska ägare på olika platser runt om i Sverige och internationellt. Under projektets gång hittades även många hittills okända bilder från frimärkets historia. Initiativet till projektet kommer från Stamp Collection AG. Boken är en så kallad coffee table bok i läderomslag utgiven i 25,000 exemplar på svenska, engelska, franska och tyska. Den består av 186 sidor med 216 fotografier. Boken är tryckt av Davidsons Tryckeri AB i Växjö och är inbunden av Carl Svanberg Bokbinderi AB i Lessebo. Boken säljs via Internet på frimärkets officiella hemsida www.treskillingyellow.com och distribueras av Scandinavian Collecting and Media AB. - Detta är en kulturgärning och en unik exportmöjlighet. Vi är väldigt stolta över att få sprida denna svenska legend i världen. Vi har redan fått ett erbjudande om att ge ut boken på ett femte språk – kinesiska, säger Hans Lernestål, VD för Stamp Collection AG. Boken vänder sig inte enbart till världens 300 miljoner frimärkssamlare, utan förmedlar dessutom ett livfullt och medryckande intryck av svensk kulturhistoria till en bred och ungdomlig global publik. Fakta om Den Gula Treskillingen Den Gula Treskillingen hittades av den unge studenten, Georg Wilhelm Backman, 1885 när han på jullovet gick igenom sin mormors gamla brev hemma på godset Munga Gård i Västmanland. Frimärket är ett gult feltryck av det ursprungligt gröna 3 Skilling Banco frimärket. Feltrycket tros ha inträffat 1857 vid tryckningen av en ny upplaga av ett annat frimärke, det gula 8 Skilling Banco. En av de hundra tryckklichéerna i ramen gick sönder och måste bytas. Av misstag ersattes den med en kliché från den tidigare produktionen av 3 Skilling Banco. Misstaget upptäcktes troligen snabbt och trycktes förmodligen endast i ett enda ark med en gul treskilling och det är från detta ark som ett enda exemplar av Den Gula Treskillingen har överlevt. Den Gula Treskillingen köptes av en anonym samlare vid en auktion i Zürich den 8 november 1996. Priset var 15 miljoner kronor vilket gör frimärken till världens mest värdefulla frimärke. Detta rekord är erkänt av Guinness Rekordbok. Frimärket är också världens mest värdefulla föremål per vikt eller volym. Dess värde är närmast ofattbara 562 miljarder kronor per kilo. Mer om Den Gula Treskillingen, bilder för nedladdning och en online butik finns på frimärkets officiella hemsida www.treskillingyellow.com.