Delårsrapport januari – juni 2010

Första halvåret 2010 ökade Stampen-gruppens omsättning med 3 procent till MSEK 2556 och rörelseresultatet (EBITA) ökade med MSEK 72. Annonsintäkterna är 4,4% högre än föregående år.

• Omsättningen ökade med 3 procent till MSEK 2556 (2 477)

• Rörelseresultatet (EBITA) ökade med MSEK 72 till MSEK 104 (32)

• Rörelsens kassaflöde uppgår till MSEK 184 (96)

• Annonsintäkterna är MSEK 37 (4,4 %) högre än föregående år

• Succé för GP:s nya nyhetsapplikation för Iphone

• Strömstad Tidning testar ny betalningsmodell för webbnyheter

• GISAB förbättrar sitt rörelseresultat med MSEK 27 jämfört med motsvarande period föregående år

• V-TAB:s nyförvärv skapar stark position på nya marknader

• Stampen Media Partner har blivit delägare i Katshing.se, ett av Sveriges största e-handelsföretag inom mobiltelefoner, abonnemang och tillbehör samt etablerat Mobiento i New York

• mktmedia inleder samarbete med Polaris Media, Norge och HSS Media, Finland

• VTD inleder samarbete med Göteborgs Stads Postbefordran

Läs hela delårsrapporten i bifogad pdf eller på www.stampen.com

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Stampen-gruppen tacklade den ekonomiska krisen på samma sätt som högkonjunkturen.
Vi gjorde det genom att fortsätta vara nära, att vara en del av människors vardag, att tro på kvalitet och sortering samtidigt som vi snabbt och modigt fortsatte förändringen. Stampen-gruppen tror obrutet på framtiden för fria och självständiga mediehus. Omställningen till våra kunders förändrade vanor innebär bara möjligheter för oss att fortsätta vara en del av och göra skillnad där vi verkar.

Vi är övertygade om att vår strategi, baserad på lokal förankring och närvaro, leder oss på rätt väg. Det har också bevisats när marknaden svajat. Vårt kostnadsmedvetna arbetssätt, vår vilja till rörelse och förändring i syfte att skapa nya möjligheter, gör att vi inte utsätter gruppen och våra starka lokala varumärken eller medarbetarna för onödiga risker.

Det är inte bara en global lågkonjunktur som gör det här till en omtumlande period i vår historia. Det är ett helt nytt medielandskap vi ser med nya användarvanor. Detta ger spännande möjligheter för snabbfotade och hungriga aktörer.  Vi arbetar därför medvetet och kontinuerligt med att söka och värdera olika affärer, såväl på kort som på lång sikt. Genom att se oss själva som möjliggörare mellan våra och marknadens olika intressenter kan vi aktivt medverka i den strukturomvandling som pågår – såväl i Sverige som internationellt. Ett exempel är mktmedias projekt med Polaris Media i Norge respektive HSS Media i Finland.

Några viktiga noteringar under januari – juni 2010
Annonsmarknaden har återigen börjat ta fart, vilket också avspeglas i Stampen-gruppens siffror. Så här långt under 2010 har vi sett högre annonsintäkter och en ökad annonsvolym om än jämfört med 2009 års låga volymer. Det här påverkar naturligtvis omsättningen i positiv riktning och kan ses som ett tecken på ett trendbrott i marknaden. Stampen-gruppen har en stabil finansiell bas med ett bra ekonomiskt utfall under första halvåret 2010.

Den digitala delen av annonsmarknaden visar också på en positiv utveckling under 2010 där intäkterna nu uppgår till 8 procent av annonsintäkterna, en ökning med 2 procentenheter jämfört med 2009. Det är glädjande att se resultat på den digitala marknaden, då den är ett av våra prioriterade tillväxtområden och en marknad som kommer att spela en allt större roll i en framtida mediekonsumtion. Det känns bra att veta att vi inom Stampen-gruppen både har kompetens och beredskap att möta den ökande efterfrågan och de krav som kommer från våra annonsörer, läsare och andra samarbetspartners. Det är också tillfredsställande att se hur vårt kundfokus-projekt fortsatt med bra fart.

Internt har vi under 2010 arbetat med en ledarskapsutbildning som betytt mycket i denna förändringsperiod. Syftet med utbildningen har varit att bättre ta tillvara och utveckla den kompetens som redan finns inom gruppen och spetsa till den ytterligare. Vi befinner oss på en snabbrörlig marknad, vilket gör det extra viktigt med en stabil kärna, inte minst när en lågkonjunktur sammanfaller med en förändring av den mediala marknaden. Vi tror på våra medarbetare och deras förmåga att bygga upp och bevara starka lokala varumärken. Resultatet av ledarskapssatsningen har redan visat sig inom hela Stampen-gruppen och kommer att fortsätta ge ringar på vattnet. Vi kommer att genomföra en andra omgång under 2011, vilket innebär att fler medarbetare får chans att delta. Lika positiv har vår traineesatsning varit. Även denna satsning kommer att fortsätta.

Året i de olika affärsområdena
Att annonsmarknaden börjat ta fart igen under 2010 syns i resultaten för våra olika affärsområden, bland annat hos Mediabolaget Västkusten AB där annonsintäkterna ökade med 4 procent jämfört med 2009. Årets bistra vinter påverkade vår verksamhet. Både Göteborgs-Posten och Västsvensk Tidningsdistribution KB (VTD) drabbades negativt av bristande vintervägunderhåll, vilket skapade merkostnader och försämrad leveranskvalitet. Göteborgs-Posten visade upp en del positiva trender under årets andra kvartal, då i stort sett alla marknader och branscher levererat tillfredställande.

Ett av våra affärsområden som växt under 2010 är V-TAB. Omsättningen ökade med MSEK 41 för perioden, vilket innebär en tillväxtökning med 4,5 procent. V-TAB är Nordens största tryckerigrupp och har i år genom sitt breddade utbud (heatset-tryckerier) satsat mycket på nya marknader, vilket glädjande nog lett till högre omsättning.

Också vårt erbjudande på det digitala området har vuxit, mycket tack vare Stampen Media Partner som driver gruppens utveckling inom Sociala Medier. Under 2010 har affärsområdet blivit delägare i Katshing.se, ett av Sveriges största e-handelsföretag inom mobiltelefoner, abonnemang och tillbehör. Efter periodens utgång har Stampen Media Partner förvärvat mode- och skönhetssajten Devote.se samt Wallstreet Media AB, vilket är en av Sveriges största aktörer inom utomhusreklam.

Det är glädjande och inspirerande för hela gruppen att två strategiska tillväxtområden, V-TAB och Stampen Media Partner, ligger i framkant av sina respektive områden och agerar snabbt och som möjliggörare för oss och våra intressenter.

Promedia har fullföljt den omgruppering som påbörjades vid slutet av 2009. Syftet med omgrupperingen var att stärka det ekonomiska resultatet vilket också syns i ett bättre rörelseresultat 2010 i jämförelse med 2009. Under perioden har ett vd-skifte skett. Rekrytering av ny vd pågår.

Med dessa nedslag i våra olika affärsområden vill jag avsluta inledningen till denna delårsrapport. Ytterligare detaljer och siffror hittar ni på efterföljande sidor. Jag ser fram emot att fortsätta växa tillsammans med Stampen-gruppen, våra medarbetare, läsare, varumärken, annonsörer och andra intressenter under återstoden av 2010 och in i 2011!

Tomas Brunegård
VD och koncernchef Stampen-gruppen

För ytterligare information, kontakta:
Ann Flyning, kommunikationschef, 0321-62 43 00

Stampen-gruppen är en snabbt växande mediekoncern som idag är en av Sveriges största ägare av dagstidningar. I Stampen-gruppen ingår också digitala medier, tryckerier, distributionsbolag och gratistidningar. Stampen omsätter över 5 miljarder kronor. www.stampen.com