Stampen AB Delårsrapport

Report this content

STAMPENS DELÅRSRAPPORT JANUARI – AUGUSTI 2009 • Från och med 2009 tillämpar Stampen-gruppen International Financial Reporting Standards (IFRS) • Omsättningen uppgår till MSEK 3 259 (3 295) • Rörelseresultatet (EBITA) uppgår till MSEK 118 (189). I rörelseresultatet ingår omstruktureringskostnader med MSEK 27(31) samt engångsposter i form av reavinster från radioförsäljning MSEK 91 och beslutad återbetalning av TU-avgifter MSEK 59. • Annonsintäkterna är MSEK 256 (22 %) lägre än föregående år • Införda åtgärdspaket och fortsatt kostnadsfokus • Fortsatt stabilt resultat i V-TAB • Stampen Media Partners förvärvade Mobiento

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR Januari till augusti är en period som många av oss upplevt som den mest turbulenta någonsin och intäktsbortfallen har varit på en nivå som ingen kunnat förutse. Samtidigt pågår en strukturell omvandling, vars hastighet i högsta grad har påverkats av konjunkturen. Koncernens morgontidningar har haft ett tapp i annonsförsäljningen. Införande av åtgärdspaket dämpar effekten av intäktstappen och väntas ge full effekt först under andra halvåret 2009. Vi kan också konstatera att upplagorna har stabiliserats något i förhållande till de relativt stora tappen i början av året. V-TAB är förvånansvärt stabilt med ett bra resultat och kassaflöde och vi ser försiktiga positiva signaler även framgent. Med utgångspunkt från de avtal som träffats mellan Stampen-gruppen och SBS Radios ägarbolag har en värdering gjorts av aktieposten i SBS Radio. Värdet har fastställts till MSEK 100, vilket ger en positiv resultateffekt på MSEK 91. I somras gick arbetsgivardelen inom TU, MIA och SRAO samman till en organisation, Medieföretagen. Överskottet av historiskt inbetalade medlemsavgifter till TU beslutades återbetalas till medlemmarna, vilket för Stampens räkning innebär en engångsutbetalning på MSEK 59. I juli blev det klart att Stampen förvärvar Mobiento, Nordens ledande aktör på mobil marknadsföring. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. I Mobiento ingår även Sveriges största mobila annonsnätverk, Adiento. Under första halvåret av 2009 har nya produktionsssystem, annons- och redaktionella system implementerats och vi börjar nu se de synergier och kostnadsbesparingar som varit en målsättning. Utrullningen av mktmedias webbplattform har också fortsatt enligt plan. Vid bolagsstämman i maj valdes Lennart Hörling, vd på Nya Lidköpings-Tidning, in i Stampens styrelse och Lars Hjörne avgick. Under sommaren tillträdde Boine Gepertz som VD för Mediabolaget Västkusten. Tomas Brunegård VD och koncernchef Stampen-gruppen Se delårsrapporten i sin helhet i bifogad pdf

Taggar: