Stanley Black & Decker offentliggör fullföljandet av förvärvet av samtliga aktier och teckningsoptioner i Niscayah

Report this content

Stanley Black & Decker offentliggör att samtliga fullföljandevillkor för sitt rekommenderade kontant-erbjudande att förvärva Niscayah har uppfyllts och att erbjudandet kommer att fullföljas

New Britain, Connecticut, den 2 september 2011

• De aktier som inlämnats i Erbjudandet, tillsammans med de aktier SBD Holding har förvärvat utanför Erbjudandet, motsvarar cirka 94,9 procent av de utestående aktierna i Niscayah (efter full utspädning)

• Samtliga av Erbjudandets fullföljandevillkor har uppfyllts och Erbjudandet förklaras ovillkorat i alla avseenden samt kommer att fullföljas

• Redovisning av likvid beräknas påbörjas den 9 september 2011

Stanley Black & Decker, Inc. (NYSE: SWK) (”Stanley Black & Decker”) offentliggjorde idag att samtliga fullföljandevillkor för sitt rekommenderade kontanterbjudande, genom sitt indirekt helägda dotterbolag SBD Holding AB (”SBD Holding”), att förvärva samtliga aktier samt teckningsoptioner i Niscayah Group AB (publ) (OMX: NISC) (”Niscayah”), för 18 kronor kontant per aktie och 0,05 kronor kontant per teckningsoption (”Erbjudandet”), har uppfyllts. SBD Holding förklarar följaktligen Erbjudandet ovillkorat i alla avseenden och kommer att fullfölja Erbjudandet.

För de aktieägare och/eller teckningsoptionsinnehavare som har accepterat Erbjudandet under den ordinarie acceptperioden som avslutades den 1 september 2011 beräknas redovisning av likvid att påbörjas den 9 september 2011, i enlighet med vad som tidigare har kommunicerats.

För att möjliggöra deltagande i Erbjudandet för de aktieägare och/eller teckningsoptionsinnehavare som ännu inte har accepterat Erbjudandet har SBD Holding beslutat att förlänga acceptperioden till och med den 23 september 2011, kl. 17:00 (CET) / 11:00 (ET). För aktieägare och/eller teckningsoptionsinnehavare som accepterar Erbjudandet under den förlängda acceptperioden beräknas redovisning av likvid att påbörjas omkring den 30 september 2011. SBD Holding förbehåller sig rätten att ytterligare förlänga acceptperioden, liksom att senarelägga tidpunkten för redovisning av likvid.

Aktierna som inlämnats i Erbjudandet, tillsammans med aktierna SBD Holding har förvärvat utanför Erbjudandet, motsvarar cirka 94,9 procent av de utestående aktierna och cirka 96,4 procent av det totala antalet röster i Niscayah (efter full utspädning). 1.

Vid acceptperiodens utgång den 1 september 2011 hade Erbjudandet accepterats av aktieägare och/eller teckningsoptionsinnehavare representerande 274 264 060  aktier och 2 665 900 teckningsoptioner, motsvarande cirka 74,8 procent av de utestående aktierna och cirka 82,2 procent av det totala antalet röster i Niscayah (efter full utspädning). 2.

Vid offentliggörandet av Erbjudandet den 27 juni 2011 ägde eller kontrollerade varken Stanley Black & Decker eller SBD Holding några aktier eller teckningsoptioner i Niscayah. Efter offentliggörandet av Erbjudandet har SBD Holding utanför Erbjudandet förvärvat totalt 74 248 433 aktier av serie B i Niscayah, motsvarande cirka 20,1 procent av de utestående aktierna och cirka 14,2 procent av det totala antalet röster i Niscayah (efter full utspädning)  3, till priser vilka inte överstiger 18 kronor. 4.

Då SBD Holding innehar mer än 90 procent av aktierna i Niscayah avser SBD Holding att i enlighet med aktiebolagslagen inleda ett tvångsinlösenförfarande avseende resterande utestående aktier i Niscayah. SBD Holding avser även att verka för att Niscayahs B-aktie avnoteras från NASDAQ OMX Stockholm.

Stanley Black & Decker är ett S&P 500-företag och en diversifierad global leverantör av handverktyg, elverktyg och anknutna tillbehör, mekaniska tillträdessystem och elektroniska säkerhetslösningar, teknikbaserade fastsättningssystem, infrastruktur-lösningar m.m. För mer information se www.stanleyblackanddecker.com.

Informationen i detta pressmeddelande lämnades för publicering den 2 september 2011 kl. 19:00 (CET) / 13:00 (ET).

VARNING AVSEENDE FRAMTIDSINRIKTAD INFORMATION

Stanley Black & Decker gör framtidsinriktade uttalanden i detta pressmeddelande som speglar Stanley Black & Deckers förväntningar och tankar avseende framtida händelser och finansiella resultat. Framtidsinriktad information kan identifieras genom ord som ”tror”, ”förutser”, ”förväntar”, ”avser”, ”planerar”, ”kommer att”, ”kanske kommer att” och andra liknande uttryck. Dessutom utgör alla uttalanden som hänför sig till förväntningar, projektioner eller andra karakteristiska framtida händelser eller omständigheter framtidsinriktad information. Framtidsinriktad information i detta pressmeddelande inkluderar bl.a. uttalanden avseende tidpunkter för redovisning av likvid och utgången av den förlängda acceptperioden i Erbjudandet.

Du uppmärksammas på att inte lägga för mycket vikt vid denna framtidsinriktade information. Denna framtidsinriktade information utgör inte någon garanti för framtida händelser och involverar risker, osäkerheter och andra kända och okända omständigheter som kan påverka faktiskt resultat och utveckling så att de i väsentlig grad skiljer sig från framtida resultat och utveckling som den framtidsinriktade informationen utgått från, inklusive bl.a. underlåtenhet att fullborda, eller försening av fullbordan av, en transaktion med anledning av olika skäl.

Framtidsinriktad information som lämnas i denna press release är också underkastad risker och osäkerheter som är beskrivna i Stanley Black & Deckers årsredovisning för räkenskapsåret 2010 i formulär 10-K, bolagets kvartalsrapport i formulär 10-Q för det kvartal som avslutades den 2 juli 2011 och annan rapportering Stanley Black & Decker gör till Securities and Exchange Commission. Dessutom kan faktiskt resultat skilja sig väsentligt åt från vad som föreslagits i den framtidsinriktade informationen och därför bör du inte fästa otillbörlig tilltro till framtidsinriktad information. Stanley Black & Decker gör inte några åtaganden att revidera eller uppdatera den framtidsinriktade information som lämnats för att beakta eventuella händelser som uppstår eller föreligger i tiden efter att sådan information lämnats.

1. Baserat på 370 058 897 aktier i Niscayah (inkluderat Niscayahs egna innehav om 1 800 000 aktier och 5 000 000 teckningsoptioner).
2. Se fotnot 1.
3. Se fotnot 1.
4. Stanley Black & Decker, SBD Holding och dess närstående bolag samt rådgivare, mäklare, eller andra personer som agerar som agent för, eller på uppdrag av, Stanley Black & Decker, SBD Holding eller något av dess närstående bolag, har, och kan komma att fortsätta att, i enlighet med, och underkastat begränsningar i enlighet med, tillämpliga lagar, regler och föreskrifter, vidta åtgärder för att förvärva aktier av serie B i Niscayah utanför USA, inklusive förvärv på den öppna marknaden till rådande priser eller i privata transaktioner till förhandlade priser. Sådana förvärv, eller åtgärder vidtagna för att förvärva, har ägt rum efter offentliggörandet av detta Erbjudande och kan komma att fortsatt äga rum fram till och med utgången av acceptperioden och efter Erbjudandet. Inga sådana förvärv får göras till ett pris som är högre än det vederlag som erbjuds i Erbjudandet eller på villkor som är förmånligare än Erbjudandets villkor, om inte vederlaget och övriga villkor för Erbjudandet ändras i enlighet därmed. Stanley Black & Decker kommer omgående att offentliggöra information om sådant förvärv eller avtal om förvärv av aktier i Niscayah genom pressmeddelande i USA, i den utsträckning sådan information är offentliggjord i Sverige enligt tillämpliga svenska regler, och kommer, efter förfrågan, att kostnadsfritt delge sådan information till innehavare och verkliga ägare till aktier i Niscayah.

Kontakter (USA):

Kate White Vanek