Star Innovation Group AB (publ) investerar i livsmedelsbranschen med fokus på obemannade stationer i Sverige

Star Innovation Group AB (publ) (“SIGAB”) har nu genomfört sitt andra förvärv för 2024 genom att förvärva en corner post i ett svenskt växande livsmedelsbolag som bedriver försäljning genom obemannade stationer. Stationsbolaget etablerade sig på den svenska marknaden under 2023 och de har som mål att etablera ut minst 50 nya stationer under de kommande åren och då uppnå en årlig omsättning som överstiger 100 Mkr, säger Jesper Starander, VD i Star Innovation Group AB (publ).

Livsmedelsbranschen i Sverige har idag en årlig försäljning som överstiger 360 miljarder och intresset för just obemannade stationer är i detta väldigt stort då nya etableringar kan ske både snabbt och på mindre orter som tidigare har saknat just handelsmöjligheter. De obemannade stationerna skapar både en förbättrad service och tillgänglighet (24/7) samt att de även bidrar i en positiv miljöaspekt då invånarna på etableringsorten inte längre behöver åka lika långt som tidigare för att kunna inhandla sina livsmedelsprodukter.

SIGAB koncernledning har via tidigare ägd verksamhet bedrivit just försäljning via egna obemannade stationer och resultatet där blev en kedja på cirka 200 enheter med årlig omsättning på cirka 4 miljarder. Vi kommer enligt vår beprövade och bevisade affärsmodell att bidra med både kapital, nätverk och framför allt goda erfarenheter att bygga upp ett lönsamt stationsbolag i Sverige. Denna investering går också hand i hand med vårt stora engagemang i hållbarhet där vårt portföljbolag TracTechnology AB tillhandahåller spårbarhet och ursprungsidentifiering gällande just livsmedel, tillägger Jesper Starander, VD i Star Innovation Group AB (publ).

Star Innovation Group AB (publ) är ett investmentbolag med fokus på svenska tillväxtbolag och bolaget bedriver en aktiv kapitalförvaltning av både onoterade och noterade värdepapper i syfte att uppnå en hög direktavkastning på eget kapital.
Läs mer om bolagets verksamhet på www.sigab.eu.

För ytterligare information kontakta:
Jesper Starander, VD i Star innovation Group AB (publ)
Mobil: + 46 735 126 440
E-post: jesper.starander@sigab.eu

PS. Ta gärna del av vårt mycket förmånliga obligationserbjudande med en årlig ränta på 12,25% och 3 års löptid. Läs mera och teckna på www.sigab.eu