Bolagsstämman godkänner styrelsens beslut om den fullt garanterade företrädesemissionen om 4,2 MSEK

Vid extra bolagsstämma i Star Vault AB (publ) (”Bolaget”) tidigare idag den 12 mars 2020 fattades följande beslut:

Beslut om nyemission

Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare (”Företrädesemissionen”). Villkoren i Företrädesemissionen innebär att varje tretal (3) befintliga aktier, oavsett aktieslag, ger rätt att teckna en (1) ny aktie till kursen 0,06 kronor i samma aktieslag. Teckningstiden löper under perioden den 18 mars till och med 31 mars 2020. Genom teckningen kommer Bolaget att tillföras upp till 4 203 815,40 kr före emissionskostnader. Avstämningsdag för rätt att delta i Företrädesemissionen är den 16 mars 2020. Företrädesemissionen innebär att antalet aktier i Bolaget ökas med högst 70 063 590 stycken till högst 280 254 360 stycken. Varje aktie har ett kvotvärde om 0,01 kronor. De nya aktierna berättigar till utdelning från och med för innevarande räkenskapsår. Bolagets aktiekapital ökas följaktligen med högst 700 635,90 kronor till högst 2 802 543,60 kronor. Befintliga aktieägare har företrädesrätt att teckna aktier i förhållande till det antal aktier de äger i samma aktieslag. De som på avstämningsdagen för Företrädesemissionen är registrerade som aktieägare i Star Vault erhåller en teckningsrätt för varje befintlig aktie som ägaren innehar i Bolaget. Tre (3) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) aktie. För det fall inte samtliga nya aktier tecknas med företrädesrätt skall styrelsen, inom ramen för Företrädesemissionens högsta belopp, besluta om fördelning av aktier som inte tecknats med företrädesrätt. Sådan fördelning skall i första hand ske till aktietecknare som utnyttjat teckningsrätter i Företrädesemissionen i förhållande till det antal teckningsrätter som var och en utnyttjat för teckning och i andra hand till övriga tecknare i förhållande till tecknat belopp. Därtill beslöts att styrelsen skall bemyndigas att kunna fatta beslut om att utöka emissionen som anges ovan med upp till 7 500 000 ytterligare aktier som en övertilldelningsoption utan stöd av aktieägarnas företrädesrätt och i övrigt med samma villkor där tillämpligt. Det primära syftet med att utnyttja övertilldelningsoptionen är att kunna skapa mer likviditet i Bolagets aktie genom att erhålla en större bas av aktieägare samt kunna betala garantigivare i aktier, i det fall de accepterar ersättning i aktier, till samma villkor som i emissionen. Företrädesemissionen är säkerställd genom tecknings- och garantiförbindelser upp till dess högsta belopp. Styrelsen bedömer att det ökade rörelsekapitalet från Företrädesemissionen ger Bolaget en värdefull finansiell frihet i arbetet att framgångsrikt färdigställa och lansera spelet Mortal Online 2.

Beslut om utgivande av teckningsoptioner

Bolagsstämman beslutade om en riktad emission av högst 24 000 000 teckningsoptioner, där varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget i aktieslaget B, innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande om högst 240 000 kronor. För beslutet skall i övrigt följande villkor gälla. Rätt att teckna teckningsoptionerna skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma anställda i Bolaget, inklusive VD. Teckning av teckningsoptionerna skall ske på särskild teckningslista.

A. VD får erbjudas och tilldelas totalt högst 15 000 000 teckningsoptioner eller det mindre antal som VD väljer att teckna.

B. Övriga anställda får erbjudas och tilldelas totalt högst 9 000 000 teckningsoptioner, med tilldelning om högst 3 000 000 teckningsoptioner per person eller det mindre antal som enskild anställd väljer att teckna.

Styrelsen skall äga rätt att besluta vilka anställda som skall erbjudas rätt att teckna teckningsoptionerna. Teckningsberättigade får ej överlåta eller pantsätta förvärvade teckningsoptioner. För de teckningsoptioner teckningsberättigade skall tecknar skall en premie motsvarande marknadsvärdet för teckningsoptionerna vid respektive tidpunkt för teckning erläggas (beräknat av oberoende expert med tillämpning av värderingsmodellen Black & Scholes).

Teckningsoptionerna skall tecknas under perioden 18 mars 2020 till och med den 31 mars 2020 mot samtidig kontant betalning. Styrelsen för Bolaget skall emellertid äga rätt att förlänga tiden för teckning. Programmet kan vid full teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna innebära en utspädning om högst cirka 7,9 procent baserat på antalet aktier och röster i Bolaget vid tidpunkten efter registrerad nyemission som fulltecknats i enligheten med punkten ovan (därtill att teckningsoptionerna från optionsprogrammet beslutat under våren 2019 kommer att bli föremål för makulering i samband med utgivande av nytt program och därmed inte utnyttjas). Teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna skall kunna ske under perioden från och med den 1 juli 2021 till och med den 30 augusti 2021. Varje teckningsoption ger innehavaren rätt att teckna en aktie i Bolaget till en teckningskurs uppgående till 180 procent av ett volymvägt genomsnitt av betalkursen för Bolagets aktie på Spotlight under handelsdagen närmast före teckning av teckningsoptionerna (ex volymvägd betalkurs uppgår till 10 medför att aktieteckning skall ske till 18). De nytecknade aktierna medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att aktierna har registrerats hos Bolagsverket. Såsom skäl för avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt får Styrelsen anföra följande. Styrelsen bedömer det angeläget och i alla aktieägares intresse att skapa delaktighet för teckningsberättigade avseende Bolagets utveckling samt säkerställa att dessa personer delar målsättningen att generera värdeskapande tillväxt. Teckningsoptionerna, som tecknas till marknadsvärde, betraktas ej knutna till anställningen på ett sådant sätt att sociala avgifter skall utgå, varför några kostnader för sociala avgifter inte beräknas belasta bolaget i anledning av optionsprogrammet.

Star Vault är ett spelutvecklingsbolag baserat i Malmö. Bolaget utvecklar onlinespel, Mortal Online inom genren Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG) samt enklare spel Kitten´d och Mortal Royale.