Inbjudan till teckning av aktier i Star Vault AB (publ) - sammanfattning

2024-04-12

Inbjudan till teckning av aktier i Star Vault AB (publ) - sammanfattning

Styrelsen för Star Vault AB (publ) (”Star Vault” eller ”Bolaget”) har den 2 april 2024 beslutat att genomföra en emission av aktier om cirka 3,3 MSEK med företrädesrätt för befintliga aktieägare (”Företrädesemissionen”) med stöd av bemyndigande från årsstämman den 12 juni 2023. Villkoren i Företrädesemissionen innebär att varje fyrtal (4) befintliga aktier, oavsett aktieslag (A respektive B-aktier), ger rätt att teckna en (1) ny aktie till kursen 0,04 SEK i samma aktieslag. Även allmänheten ges rätt att teckna aktier utan företräde. Teckningstiden har börjat och löper fram till och med den 25 april 2024. Genom teckningen kommer Bolaget att tillföras upp till 3 306 045,76 SEK före emissionskostnader som beräknas uppgå till ca 490 TSEK, varav ca 210 TSEK avser ersättning för garantigivning. Emissionen är säkerställd till 75% genom teckningsförbindelser och garantiåtaganden.

Styrelsen bedömer att det ökade rörelsekapitalet från Företrädesemissionen ger Bolaget en värdefull finansiell frihet i arbetet att framgångsrikt finjustera och återlansera spelet Mortal Online 2 (”MO2”) till en bredare publik. Detta samtidigt som Bolaget ges erforderligt rörelsekapital för den kommande tolvmånadersperioden vid fulltecknad emission.  Bolaget har framgångsrikt lyckats bygga en växande bas av spelare som prenumererar på MO2, dvs spelare som efter att ha köpt spelet fortsätter att spela MO2 genom automatiska månadsbetalningar (även kvartals- och halvårsbetalningar förekommer) och ser nu en tydlig positiv trend avseende prenumeranter där antalet prenumeranter stadigt ökar. Spelare kan även fortsätta spela spelet genom engångsbetalningar (utan att lägga in sina kortuppgifter). Antalet aktiva spelare är för närvarande ca 28 000 stycken. Med vissa identifierade förändringar i nybörjarupplevelsen i MO2 bedöms MO2 kunna attrahera en bredare publik och därmed ha möjlighet att väsentligt öka antalet prenumeranter i spelet.

Mortal Online 2 växer nu helt organiskt utan marknadsföring, visst är siffrorna fortfarande små med en aktiv spelarbas om ca 28 000 i spelbranschen, men det är bra början för en mindre spelutvecklare som Star Vault. Och inte minst ser vi en tydlig positiv trend avseende prenumeranter med automatiska månadsbetalningar – en ökning med ca 45% under de senaste 30 dagarna, vilket även medför att vi är mycket nära break-even i verksamheten. Med de förändringar i nybörjar-upplevelsen vi redan börjat implementera och tillgång till kapital för att börja marknadsföra spelet på allvar finns det goda förutsättningar för kraftig tillväxt under god lönsamhet”, skriver Star Vaults VD, Henrik Nyström, i nyligen publicerat memorandum.