Inbjudan till teckning av aktier i STAR VaULT AB (PUBL) SAMMANFATTNING

Översikt

Star Vault AB (publ) (”Bolaget” eller ”Star Vault”) grundades år 2006 och har idag en erfaren och ändamålsenlig organisation med siktet inställt att erhålla ett positivt kassaflöde från verksamheten på månadsbasis i samband med lansering av Mortal Online 2 (”MO2”), vilket planeras ske under slutet av det första kvartalet 2021. Cirka 4 500 betalande spelare i MO2 är allt som krävs för att nå break-even som exempel. Styrelsen bedömer att det ökade rörelsekapitalet från föreliggande emission ger Bolaget en värdefull finansiell frihet i arbetet att framgångsrikt finjustera och lansera spelet Mortal Online 2. MO2 bedöms kunna matcha konkurerrande speltitlar med stora användarbaser av spelare såväl visuellt som avseende spelupplevelsen och därmed ha möjlighet att ligga i framkant i spelgenren Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG). Star Vault har redan idag indikationer på att det kommer att finnas ett stort intresse för Mortal Online 2 från såväl befintlig spelarbas som spelare som idag är aktiva spelare i andra spel inom samma spelgenre. Med Mortal Online har Star Vault visat att ett litet team över tiden lyckats bygga en spelupplevelse som användarna återkommer till och, inte minst, även betalar för. Kompetensen i teamet, för den sortens spel som Star Vault producerar, bedöms mycket hög och har bevarats genom en sällsynt låg personalomsättning.

PÅGÅENDE PROJEKT – MORTAL ONLINE 2
MORTAL ONLINE 2 är förenklat en trimmad och förfinad version av Star Vaults första speltitel, MMORPG-spelet Mortal Online, som utspelar sig i medeltids-miljö och lanserades 2010. Med facit i hand har spelet varit en fantastisk bas för teamet att förstå alla nyanser av spelgenren och samtidigt kunna skapa ett aktivt community av spelare (ca 500 000 registrerade medlemmar). Star Vault bedömer att det finns goda möjligheter för Mortal Online 2 att kunna bli den spelsuccé inom spelgenren som Star Vault under alla år kämpat för att kunna skapa. Lanseringssajten för Mortal Online 2 finns att tillgå på
www.mortalonline2.com. Star Vault har även en Discord-kanal för Mortal Online 2, www.discord.com/invite/mortalonline, som alla är välkomna att ansluta till.

MORTAL ROYALE

Mortal Royale är ett s k ”battle royale”-spel som utspelas i medeltids-miljö. Spelet är ”early access” på Steam. Spelet delar vissa centrala komponenter med Mortal Online 2 och planeras färdigställas efter lansering av Mortal Online 2 för bästa synergier. Spelet bedöms enkelt kunna anpassas för att fungera som en eSport-titel.

KITTEN’D

Spelet Kitten’d är ett ”katt-orienterat” VR-spel som lanserades under 2019. Även om spelet har fått mycket goda användarbetyg har en tillfredsställande försäljning inte uppnåtts. Då spelet inte kräver löpande uppdateringar läggs minimala resurser på Kitten’d.

SpelmarknadEN

Den globala digitala spelmarknaden bedöms vara värd ca 165 miljarder dollar 2020 och förväntas växa till att vara värd ca 196 miljarder dollar 2022. (Källa: NewZoo)

Resultaträkning (SEK) 1 jan -30 sep 2020
Kortfristiga skulder 1 24 601
Summa eget kapital och skulder 10 944 001

Största aktieägarna

Bolagets största ägare per den 16 oktober 2020, uppdaterat med kända förändringar. Totalt antal aktier uppgår till 287 754 360 st, varav 1 666 666 st är onoterade A-aktier.

Aktieägare Andel avkapital % Andel avröster %
Avanza Pension 8,27 7,86
William N. Nock 7,82 6,82
Megetgod Invest Aps 4,56 4,33
Nordnet
Pensionsförsäkring
4,45 4,23
Henrik Nyström* 3,30 8,09
Övriga aktieägare 71,60 68,67

*Bolagets VD Henrik Nyström är innehavare av samtliga 1 666 666 onoterade A-aktier.

Bolagsvärderingen före nyemissionen är ca 100,7 MSEK.
Nyemissionen är säkerställd till 100 % genom erhållna tecknings- och garantiförbindelser.

PATRIK SOMMARIN

Styrelserdförande

PETTER NORMAN

Styrelseledamot

FREDRIK REIMERS

Styrelseledamot

Henrik NYSTRÖM

Styrelseledamot, VD

VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR

VD

Henrik Nyström är grundare av Star Vault och har ca 15 års erfarenhet av spelutveckling. Henrik startade Bolaget efter studier i spelutveckling vid Blekinge Tekniska Högskola. Under åren har Henrik samlat på sig en gedigen kunskap och erfarenhet från spelbranschen i allmänhet och i synnerhet inom nischen Massive Multiplayer
Online (MMO-spel).

VD har ordet

Nedräkningen har börjat. Som de flesta av er redan känner till har vårt sandbox MMO-spel, Mortal Online 2, varit i alfa-stadiet under ett flertal månader - och sedan i början av december i beta-stadiet efter det stora stress-testet genomförts. Under den perioden har vi regelbundet och på utsatt tid, som gått att följa på vår hemsida, adderat funktionalitet till spelet. Mottagandet av spelet har varit överväldigande positivt och uppriktigt sagt bättre än våra högt ställda förväntningar. Våra ursprungliga planer på att gå persitent live med spelet var under slutet av innevarande kvartal - vilket då också skulle vara tidpunkten då vi förbinder oss att inte nollställa spelservern och radera spelardata av någon anledning - och börja ta betalt för spelet. Vi bedömer att det hade varit möjligt att hålla den tidsplanen men att det inte skulle vara det bästa alternativet för såväl den lojala spelarbasen som aktieägarna. Det är mot den bakgrunden vi beslutade att addera ett kvartal tills Mortal Online 2 går persitent live och samtidigt göra en fullt säkerställd företrädesemission med högst blygsam utspädning där samtliga aktieägare har möjlighet att försvara sin andel.

Vi bedömer, ​​baserat på konkret feedback från vår spelarbas, att lägga lite extra tid på att finjustera Mortal Online 2 innan det släpps kommer att kunna förbättra spelets intjäningsförmåga avsevärt. Vi kommer att använda den här tiden till att säkerställa spelets stabilitet och balans, samt även lägga till ett par funktioner som vi hade tänkt vänta med men som bedöms höja spänningsnivån hos spelarna – vilket bör leda till att spelet får en högre retentionsnivå och därmed en högre grad nöjda spelare som stannar kvar i spelet. Med affärsmodellen där spelarna betalar varje månad i form av en prenumeration är det extra viktigt att ge en konstant hög spelupplevelse. Det är vår övertygelse att vi kommer att kunna erbjuda det och lyckas det tillhör Mortal Online 2 en spelgenre där många spelare förblir aktiva under flera år.

Jag själv, teamet och flertalet Mortal Online-spelare är av uppfattningen att vi har goda möjligheter att kunna bli större än vår närmast besläktade konkurrent, spelet Eve Online, som toppade med fler än 500 000 betalande spelare år 2013 och idag uppskattningsvis har mellan 100 000 – 150 000 spelare. Det är lätt tankarna skenar iväg avseende vilken effekt en lyckad lansering med ett gott mottagande av Mortal Online 2 kan få för Star Vault på sista raden. För att nå break-even behövs det inte fler än ca 4 500 månatliga spelare.

Välkommen att teckna aktier i föreliggande emission!

VD, Star Vault AB (publ)