Mortal Online 2 släpps den 28 november – nedräkningen har börjat

2023-10-26

Mortal Online 2 släpps den 28 november – nedräkningen har börjat

Star Vault AB (publ) (”Star Vault” eller ”Bolaget”) meddelar att Mortal Online 2 (MO2) släpps den 28 november 2023. Spelet kommer då att lanseras på Epic Game Store som världens första MMORPG i Unreal Engine 5 (UE5) samt återlanseras på Steams distributionsplattform. I samband med släppet övergår MO2 även till den prenumerationsbaserade affärsmodellen – spelare som köper spelet kan spela det i en månad och behöver därefter betala en månadsavgift för att fortsätta spela MO2.

Det första publika testet för MO2 i UE5 har genomförts framgångsrikt och värdefulla data har inhämtats. Fokus har varit på spelupplevelsen beroende på vilken hårdvara spelaren använder och arbeten har genomförts med målsättningen att förbättra upplevelsen för spelare som har lite äldre hårdvara. Interna tester har visat mycket goda resultat efter optimering och ett nytt publikt test är planerat till nästa vecka för att säkerställa att optimeringen blir så bra som möjligt. Testet kommer även att bjuda på nytt spelinnehåll.

”Vi har äntligen ett releasedatum som vi är trygga med. Detta är en stor milstolpe för Star Vault och det är också första gången vi är redo för en betydligt bredare publik med spelinnehåll - och inte minst en förbättrad nybörjarupplevelse”, säger Star Vaults VD, Henrik Nyström, i en kommentar.