Star Vault offentliggör nytt spelprojekt baserad på samma teknik som Mortal Online 2 – Mortal Exodus

logo_svart_vitbg.jpg

2023-04-12

Star Vault AB (publ)(”Star Vault” eller ”Bolaget”) offentliggjorde under gårdagskvällens live stream på Twitch det nya sci-fi spelet Mortal Exodus (”MOEX”). Den kommande speltiteln kommer att dela teknisk plattform med Mortal Online 2 (”MO2”) och även ge spelarena möjlighet att utforska båda världarna med samma prenumeration.

Utvecklingsarbetet kommer gradvis att intensifieras i takt med att framför allt grafiska resurser från MO2 inte längre behövs och görs tillgängliga för MOEX. Datum för en första publik lansering av MOEX kommer att anpassas efter MO2:s behov av resurser framgent – Mortal Online 2 är och förblir Star Vaults primära speltitel med territorial control (TC) som nästa stora uppdatering i spelet.

På flera sätt är det här en satsning som ligger i tiden. Återanvändning av den tekniska plattformen, där allt som utvecklas för MO2 kommer att kunna återanvändas av MOEX, samt att spelarna ges en bredare spelupplevelse med access till två spelvärldar med en och samma månadsprenumeration på sikt.

”Det känns fantastiskt att Star Vaults tekniska plattform för MMORPG-spel nu är redo att skapa ett nytt kapitel med Mortal Exodus och ett blivande universum av MMO-spel. Det är också mycket intressant att vi på sikt täcker både fantasy och sci-fi genren inom sandbox MMORPG då det ofta är olika spelarprofiler i respektive genre. Jag vill samtidigt försäkra alla parter att utvecklingen och kommande uppdateringar av MO2 inte kommer att bli lidande av denna nya satsning, tvärtom, det är MO2 som är motorn och nyckeln till framgång för Mortal Exodus samt framtida liknande satsningar och samarbeten”, säger Star Vaults VD, Henrik Nyström, i en kommentar.

Länk till Mortal Exodus trailern: https://youtu.be/gLRXBdUw-zQ