Star Vaults VD Henrik Nyström uppdaterar runt Mortal Online 2 – 50.000 aktiva spelare

logo_svart_vitbg.jpg

2021-12-30

Mortal Online 2 fortsätter att intressera en stor skara MMO-spelare inför full release den 25 januari 2022 och har ett stort dagligt intresse med mycket goda spelaromdömen (ca 80% positivt). Spelare som förköper MO2 får tillgång till beta-versionen av Mortal Online 2 som den 25 januari 2022 kommer att nollställas och övergå till full release-versionen. Detta medför att många väntar med att förköpa spelet nu. Trots detta har Mortal online 2 sedan förköpen kom igång, sålt ca 17.000 spel via förköp till fullpris detta trots att Mortal Online 2 inte har varit med i Steams vinterkampanj med rabatterade priser.

Mortal Online 2 har idag ca 50.000 aktiva spelare och ett stadigt växande antal. Utöver detta har 190.000 personer wish-listat sig på Steam för spelet. Den genomsnittliga tiden som spenderas i spelet fortsätter att öka, vilket är ett gott betyg för att onboarding-processen av nybörjare fungerar väl.

Aktivitet och spelarsiffror pekar, glädjande nog, på att Mortal Online 2 kommer att behöva ytterligare en kontinent snarast efter full release för att spelarna skall kunna ha en så bra onboarding som möjligt. Detta för att undvika långa väntetider för att komma in i spelet. Vi har byggt ut vårt s k haven-system, vilket medför att vi nu kan hantera över 100.000 spelare på vår nuvarande kontinent, Myrland och Haven. Med en andra kontinent höjs beredskapen att kunna välkomna betydligt fler spelare än så.

En annan glädjande nyhet är att Star Vault blivit tilldelade Epic MegaGrant av Epic Games, bolaget bakom Unreal Engine och spelet Fortnite. Detta är mycket eftertraktat då Epic Games har provat spelet och ser stor potential i det och beslutade att välja ut Mortal Online 2 bland ett antal tusen spel att få denna utmärkelse. Utöver marknadsföring får vi även en peng som går direkt till vidareutveckling av spelet. I samband med detta har vi även beslutat att ta klivet över till Unreal Engine 5, vilket förbättrar ett antal områden och såklart höjer den grafiska nivån ytterligare.

Det är med enorm spänning som vi tar oss allt närmare full release av Mortal Online 2. Det känns väldigt tryggt idag med såväl teknik som de spelarsiffror vi redan har och jag bedömer att vi kan räkna med en stor spelarökning vid full release. Snart börjar resan för Mortal Online 2!

Henrik Nyström, VD Star Vault AB (publ)

Denna information är sådan information som Star Vault AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 december 2021.