Star Vaults VD Henrik Nyström uppdaterar runt Mortal Online 2 – inloggningsproblem åtgärdade

2022-02-11

Mortal Online 2 (”MO2”) lanserades under förra månaden som full release och drabbades av överbelastning, vilket skapade inloggningsproblem i kontinenten Myrland som alla nya spelare behöver ta sig igenom. Detta var naturligtvis mycket olyckligt och påverkade nya spelares omdömen om spelet negativt. Inloggningsproblemen är nu åtgärdade, vilket gör att spelet nu har alla förutsättningar att komma tillbaka på mycket goda användaromdömen, som spelet hade innan problem med inloggningen uppstod (81%).

Trots inloggningsproblem och pausade marknadsaktiviteter har hittills ca 40.000 spel sålts via Steam och spelets hemsida sedan full release. Totalt har Mortal Online 2 nu sålts i ca 115.000 exemplar (inkl förköp och kopior i samband med stress-test) och har ca 95.000 aktiva spelare. Därtill har spelet en fortsatt stigande följarbas om ca 270.000 spelare som ”wish-listat” spelet på Steam.

Något som är viktigt att komma ihåg är att Mortal Online 2 är ett spel som har förutsättningarna att bygga ett stort återkommande kassaflöde på månadsbasis. Abonnemangsmodellen är samtidigt oftast av hämmande karaktär för att få ett stort antal spel sålda på kort tid i samband med en lansering. Att det är ett spel som tillämpar abonnemangsmodellen synliggörs också tydligt på försäljningsplattformarna. Trots detta låg Mortal Online som bäst nummer fyra på Steams topp-10 lista efter lansering.

Denna information är sådan information som Star Vault AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 februari 2022.