Star Vaults VD Henrik Nyström uppdaterar runt Mortal Online 2 - stresstest avslutas

Mortal Online 2:s förlängda stresstest har nu avslutats. Testet gick långt över förväntan och vi hade inte förväntat oss att få så pass stort tryck och positiva spelarrecensioner redan nu - då testet främst hade fokus på spelserverns funktionalitet och begränsningar och inte själva spelupplevelsen. En överväldigande majoritet som deltagit i stresstestet tycker Mortal Online 2 är fantastiskt roligt, unikt och spännande med en enorm potential för framtiden. Detta bådar gott inför persistent release.

Några av världens största spelstreamers har provat spelet med mycket bra omdömen redan nu. Vi har flera som streamar spelet dagligen och tycker Mortal Online 2 är det bästa inom sin genre, dvs sandbox MMORPG-genren.

46 801 nya spelarkonton skapades under stresstestet som resulterade i att 92 100 nya karaktärer adderades. 680 701 s k undeads har eliminerats i nybörjarområden och likaså 103 378 banditer i områden med högre svårighetsgrad. Därtill har spelare förolyckats 230 701 gånger. MMOrpg.com:s hemsida gick ner av det stora trycket när nycklarna för deltagande i testet skulle ges ut. Detta har sannolikt inte tidigare hänt.

Vi hade över 10 000 spelare som försökte logga in samtidigt under starten av stresstestet, något som skapade problem på servrarna men är nu åtgärdat. Vi förlängde testet för att arbeta på server och mjukvara för att kunna tillhandahålla en stabil miljö inför persistent release. Vi har sedan dess förbättrat servern och
vårt kösystem för att kunna hantera ett stort antal spelare och eftersom trycket varit så stort har vi fyrdubblat vår serverhårdvara.

Efter att optimeringarna är färdiga är nu vår server ca 10 gånger snabbare än
vid starten av stresstestet. Loginsystemet är ca 100 gånger snabbare och databasen ca 50 gånger snabbare. Detta gav oss möjligheten att dubbla antalet spelare jämfört med tidigare stresstest till ca 4000 spelare i en och samma nod. Med denna värdefulla data från stresstestet har vi nu en bra uppsättning på hur vi kan dela upp världen och vidare bygga ut den för att hantera ett stort antal spelare samt vidare
finjusteringar under ”stängda betan” för att ytterligare optimera vissa områden då vi förväntar oss ett stort tryck till persistent release.

Under testets startvecka var Mortal Online 2 på andra plats på mest gillade spel på
Steams topplista, dvs före några av de mest populära spelen som Rust och Valheim.

Twitch har bidragit till att nå ut till ett stort antal spelare och vi har fått över 250 000 timmars tittande på Mortal Online 2 genom fler än 150 streamers – som mest tittade
56 516 samtidigt. Några stora
Streamers/Youtubers med över 2 miljoner följare har visat spelet och givit goda omdömen. Detta har även resulterat i släppta Youtube-klipp med positiva videos om spelet som nått ca 400 000 visningar. Även vår egen kanal på Twitch för Mortal Online 2 har vuxit snabbt och har fått över 5 000 följare samt haft över 185 000 visningar.

Vi står nu mycket bra rustade gällande serveruppsättningen för kommande release. Nu fokuserar vi på spelupplevelsen och kommer att arbeta på alla buggar som rapporterats och få in det sista vi behöver för att kunna ta steget mot persistent release. Det är en balansgång att bestämma datum för persistent release. Å ena sidan vill vi få ut det fortast möjligt samtidigt som vi vet att vissa finjusteringar kommer att ha väldigt stor betydelse för att skapa en spelframgång som kan vara under en unikt lång tid i spelbranschen – flertalet år. Under alla omständigheter har Star Vault de finansiella musklerna att optimera för en så bra persistent release som möjligt. Totalt har det dessutom kommit in ca 3 MSEK i spelardonationer under stresstestet.

Denna information är sådan information som Star Vault AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2021.