Star Vaults VD Henrik Nyström uppdaterar runt Mortal Online 2:s nyligen avslutade och lyckade stresstest

Mortal Online 2 sista stresstest inför lansering har nu avslutats. Testet genomfördes med mycket gott resultat. Totalt skapades 42 666 nya spelarkonton under den dryga vecka testet pågick. Cirka 700 000 så kallade walkers i spelet dödades och cirka 10 000 items bytte ägare i vårt handelssystem. Den stora skillnaden jämfört med tidigare stresstest var att allt fungerade mycket smidigare och i linje med vad vi hoppades på och planerade för.

Ett fåtal områden i spelet har debuggats under testet och som nu ger oss möjligheten att förbättra en svaghet i systemet inför kommande release. En större andel spelare från icke engelsktalande områden provade spelet denna gång och vi fick väldigt god feedback och användardata avseende nybörjarupplevelsen och vår tutorial, nybörjarguide, som väsentligt har förbättrats då fler kommer in i spelet.

Vi avslutade stresstestet med att bjuda in ett stort antal spelare till en och samma plats i spelvärlden. Detta för att sätta spelservern i en extremt stressad situation som i normalfallet aldrig inträffar. Vi fick cirka 500 spelare att bege sig till en och samma plats i spelvärlden för att sedan börja slåss, vilket är bland det mest utmanande man kan göra i en öppen värld. Detta kan jämföras med några av de största slagen som gjorts i liknande spel med cirka 200 spelare på skärmen där då prestandan brukar dyka rejält, vilket gör det svårt att bibehålla en bra spelarupplevelse. Mortal Online 2 bjöd på en fullt acceptabel spelupplevelse med cirka 500 spelare på en och samma plats, vilket var långt över förväntan och många av spelarna var mycket imponerade över denna prestanda.

Det var i just detta specifika test som vi hittade en svaghet i vårt system som vi nu arbetar med att förbättra. Förutom att vi möjliggör för fler spelare att mötas inom ett mindre område är även den grafiska nivån på spelarkaraktärerna mycket högre än i jämförbara spel. Detta visar hur fantastiskt systemet är byggt av våra utvecklare och gör oss väldigt stolta.

Avslutningsvis kan nämnas att Mortal Online 2 nu har passerat 150 000 personer som ”wish listat” spelet på Steam och cirka 450 000 personer har signat upp för Mortal Online 2:s nyhetsbrev. Att vi nu även öppnar upp för förköp av spelet, vilket inte hade varit möjligt under Early Acces, blir extra spännande och då drar vi även i gång marknadsföringen på allvar. Detta bådar gott inför kommande release!

Denna information är sådan information som Star Vault AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 september 2021.