Frågor och svar om att omvandla A-aktier till B-aktier

These corporate news are only available in Swedish.

Ladda ner blankett för omvandling av aktier: Blankett omvandling av aktier Starbreeze

Q:        Vad behöver jag göra för att omvandla A-aktier till B-aktier ?

A:           Är dina aktier direktregistrerade skriver du till Starbreeze AB och begär att få omvandla A-aktier till B-aktier. Är dina aktier förvaltarregistrerade eller ligger i en kapitalförsäkring, ber du din förvaltare eller försäkringsföretag att omvandla dina aktier åt dig.

Q:          Vad ska anmälan innehålla och finns en blankett?

A:           Det finns ett anmälningsformulär att ladda ner här: Blankett omvandling av aktier Starbreeze. Det går även bra att skriva en egen anmälan. De uppgifter som behövs är:
  • Ditt namn, adress och personnummer
  • Antal aktier du vill omvandla
  • VP-konto
  • Kontoförande institut (din bank eller fondkommissionär)
Anmälan ska undertecknas och skickas till Starbreeze AB, Investor relations, Box 7731, 103 95 Stockholm. Eftersom vi behöver undertecknad anmälan i original går det inte att skicka anmälan med e-post.

Skicka även en kopia på anmälan till din bank eller fondkommissionär så att de är förberedda på bytet av aktier på ditt VP-konto.

Är aktieägaren juridisk person ska anmälan undertecknas av firmatecknare i original eller stödjas av firmatecknarens fullmakt i original. Då behövs även en vidimerad kopia av registreringsbevis.

Ber du din bank eller fondkommissionär att för din räkning göra anmälan behövs inte anmälan i original eller, i förekommande fall, behörighetshandlingar för juridisk person.

Är dina aktier förvaltarregistrerade eller ligger i en kapitalförsäkring ber du din förvaltare eller försäkringsföretag att omvandla aktierna och följer deras instruktioner.

Q:          Kan jag begära omvandling av mina A-aktier fastän de är förvaltarregistrerade eller om innehavet ligger i kapitalförsäkring ?

A:           Ja, det går bra, men då är det din förvaltare eller ditt försäkringsföretag som begär att aktierna ska omvandlas. Kontakta din förvaltare eller försäkringsföretag och följ deras instruktioner.

En sådan omvandling kan ta längre eller kortare tid än en omvandling av ett direktregistrerat innehav, beroende på förvaltarens eller försäkringsföretagets rutiner.

Q:          Hur lång tid tar omvandlingen och hur går det till?

A:          Anmälningar som inkommer inom en kalendermånad behandlas vid månadsskiftet, därefter tar det cirka två till fyra veckor tills B-aktierna bokas in på VP-kontot.

Formellt sker omvandlingen genom att styrelsen fattar ett särskilt beslut om att omvandla aktierna. Därefter registreras det ändrade antalet A-aktier och B-aktier i Starbreeze hos Bolagsverket, varefter ombokning av A-aktier till B-aktier sker på aktieägarens VP-konto i Euroclear.

Efter att Starbreeze fått anmälan om omvandling av A-aktier till B-aktier, kan du inte sälja eller på annat sätt överlåta dessa A-aktier. Skulle du ändå försöka överlåta de A-aktier som anmälan gäller riskerar du att omvandlingen inte kan göras. Du kan givetvis inte heller omvandla fler aktier än de som finns på VP-kontot.

Q:          Kan det få några skattekonsekvenser att göra en omvandling av A-aktier till B-aktier ?

A:           Nej, att begära omvandling enligt bolagsordningens bestämmelse anses inte i Sverige utgöra något skattepliktigt byte eller annan skattemässig avyttring av A-aktierna.

För många aktieägare kan däremot en försäljning på börsen av A-aktier i syfte att köpa B-aktier utlösa skattekonsekvenser. Aktieägare uppmanas generellt att själva sätta sig in i den skattesituation som är aktuell för aktieägaren ifråga. Detta gäller inte minst aktieägare som är föremål för utländsk aktiebeskattning.

Q:          Får man fler B-aktier än A-aktier om aktiekursen skiljer sig åt ?

A:           Vid omvandling får aktieägaren samma antal B-aktier som antalet omvandlade A-aktier. Detta gäller även om kursen mellan A-aktier och B-aktier tillfälligt eller permanent skulle skilja sig åt.

Om du i stället säljer A-aktier och köper B-aktier över börsen, kan givetvis skillnaden i aktiekurser medföra att bytet inte går jämnt upp. (Se också ovan om eventuella skatteeffekter).

Om aktiekursen för A-aktier och B-aktier kommer att skilja sig åt är svårt att förutse. De båda aktieslagen har samma ekonomiska rättigheter. A-aktien har en större röststyrka men förmodligen en sämre likviditet i handeln, vilket kan tala för såväl en högre som en lägre kurs än för B-aktien. Handelsmönster kan också förändras över tid.

Q:          Vart kan jag vända mig om jag har frågor gällande omvandlingen eller statusen på mina aktier?

A:          För frågor gällande omvandlingen, status samt förfarande, vänligen kontakta Aktieinvest som löpande ombesörjer omvandlingen på uppdrag av Starbreeze. Aktieinvest nås på telefon: 08-5665 1795 eller mailadress emittentservice@aktieinvest.se