Juergen Goeldner utsedd till tillförordnad VD för Starbreeze

Styrelsen för Starbreeze har utsett nuvarande styrelseledamot Juergen Goeldner till tillförordnad VD för Starbreeze med omedelbar verkan. En rekryteringsprocess för en permanent VD har inletts.

Juergen Goeldner har varit verksam i spelbranschen i 40 år och har haft flera ledande befattningar. Hans senaste ledande befattning var som VD för Focus Home Interactive. Juergen Goeldner har varit styrelseledamot i Starbreeze sedan 2023.

”Bolaget har en tydlig strategi som fokuserar på att skapa attraktiva spel på egna och licensierade IP:er. Styrelsens samlade bedömning är att genomförandet av strategin behöver ett annat ledarskap. Juergen Goeldner har varit en del av styrelsen sedan 2023 och är med sin över 40-åriga branscherfarenhet en stark interimslösning”, säger Torgny Hellström, styrelseordförande för Starbreeze.

Tobias Sjögren kommer att vara tillgänglig för Starbreeze för att säkerställa en smidig övergång.

”Å styrelsens vägnar vill jag tacka Tobias Sjögren för hans insatser under de senaste tre åren. Tobias tog över rodret för Starbreeze i en utmanande fas och jag lyckönskar honom i hans framtida åtaganden”, fortsätter Torgny Hellström.

”Starbreeze har en stark historik av att utveckla och förlägga spel globalt. Efter lanseringen av Payday 3 är bolaget väl positionerat för att utnyttja styrkorna i organisationen för att monetarisera och utveckla IP-portföljen. Jag ser fram emot att tillträda en operativ position och, tillsammans med ledningen, säkerställa genomförandet av denna strategi”, säger Juergen Goeldner, tillförordnad VD för Starbreeze.

Juergens roll som styrelseledamot och nomineringen till ordförande påverkas inte av denna utnämning.

Denna information är sådan som Starbreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-12 08:00 CET.

För mer information vänligen kontakta:

Torgny Hellström, styrelseordförande
Tel: +46(0)8-209 229
E-post: ir@starbreeze.com

Starbreeze är en oberoende utvecklare, skapare, förläggare och distributör av PC och konsolspel till en global marknad, med studios i Stockholm, Barcelona, Paris och London. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY™ i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under ticker STAR A och STAR B med ISIN-koderna SE0007158928 (A-aktien) och SE0005992831 (B-aktien). För mer information, besök www.starbreeze.com