Starbreeze inleder partnerskap med Stockholm Syndrome för att expandera PAYDAY™s universum

STOCKHOLM, 16 februari 2023 – Starbreeze AB meddelar idag att man har ingått ett avtal med det Los Angeles-baserade produktionsbolaget Stockholm Syndrome, grundat av den svenska entreprenören och mediepersonligheten Peter Settman. Enligt avtalet får Stockholm Syndrome, under en exklusiv period, representera PAYDAY IP:t och utveckla det tillsammans med talanger inom den internationella film och tv industrin. Målet för projektet är att ta fram en PAYDAY-story för antingen en tv-serie eller långfilm, samt finna partners för distribution globalt.

Med en installerad bas på nästan 40 miljoner spel, har succéspelet en lång historik av spelare som tagit del av historien om PAYDAY-gänget. I år firar IP:t 12-årsjubileum sedan lanseringen av det första PAYDAY-spelet. Sedan dess har spelare regelbundet ta del av nytt innehåll och kapitel i sagan tack vare Starbreeze Games-as-a-Service-modell.

"Vi är mycket glada över att samarbeta med Stockholm Syndrome, med den gemensamma ambitionen att ta vårt franchise till nya höjder och ännu större publik. Det är en milstolpe på vår resa att skapa varumärken som sträcker sig bortom spel, och Stockholm Syndrome är en fantastisk partner som passar perfekt in i vår mission att bygga ett ännu bredare och mer engagerat community.”, säger Tobias Sjögren, VD för Starbreeze.

"Vi har haft möjligheten att arbeta med många olika IP:n genom åren, och PAYDAY har alltid funnits på vår radar. Spelet har en filmisk känsla och berättelse som lämpar otroligt bra sig för film eller tv.”, säger Peter Settman, grundare av Stockholm Syndrome.

Stockholm Syndrome är ett helt oberoende produktionsbolag som leds av VD Greg Lipstone och grundaren Peter Settman. Stockholm Syndrome har för närvarande både tv- och filmprojekt under utveckling med köpare på flera marknader, inklusive USA, Storbritannien och Norden.

VD, Greg Lipstone tillägger, "Timingen kunde inte vara mer perfekt. Efterfrågan på starka spel-IP:n med stora engagerade fans är större än någonsin tidigare. Se bara på framgången med The Last of Us, Halo och The Witcher, alla baserade på välkända spel”.

##

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Tobias Sjögren, VD Starbreeze

Telefon: +46 0(8) – 209 229

E-post: press@starbreeze.com

Greg Lipstone, VD Stockholm Syndrome

E-post: greg@stockholmsyndrome.tv

Om Stockholm Syndrome

Stockholm Syndrome är ett oberoende produktionsbolag, med kontor i Los Angeles och Stockholm, grundat av Peter Settman, producent och medieentreprenör med 30+ års erfarenhet inom underhållningsbranschen.

Teamet leds av den tvåfaldiga Emmy-vinnaren, vd:n Greg Lipstone, som tidigare var VD för Propagate, VD för All3Media America och en av grundarna och styrelseledamoten i ICM Partners.

Det kreativa teamet, som består av Melanie DiPietro, Samantha Simon och Marianne Gray, har för närvarande flera internationella tv-serier och filmer under utveckling med globala streamers och tv-kanaler.

Starbreeze är en oberoende utvecklare, skapare, förläggare och distributör av PC och konsolspel till en global marknad, med studios i Stockholm, Barcelona, Paris och London. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY™ i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under ticker STAR A och STAR B med ISIN-koderna SE0007158928 (A-aktien) och SE0005992831 (B-aktien). För mer information, besök www.starbreeze.com.