Starbreeze och EA meddelar Syndicate

The corporate news are only available in Swedish.

STARBREEZE OCH EA MEDDELAR SYNDICATE

Starbreeze AB och Electronic Arts Inc meddelar idag att en ny version av kritikerrosade spelserien Syndicate är under utveckling och kommer att lanseras under början av 2012.

”Vi är mycket glada att vi nu kan berätta om vad vi arbetat med de senaste åren”, säger Mikael Nermark, vd Starbreeze AB. ”Det är en enorm möjlighet att arbeta med EA och ett så starkt varumärke som Syndicate. Vi har använt vår erfarenhet inom förstapersons‐ och actiongenren för att ge spelarna en helt ny upplevelse i spelseriens välkända universum.”

”Vårt mål med Syndicate är att skapa en utmanande action‐shooter för dagens spelare så väl som för fans av originalspelet”, säger Jeff Gamon, exekutive producent EA Partners. ”Fans av spelserien kommer känna igen miljöer och vapen, men uppleva dem på ett nytt sätt. Syndicate har också ett separat spelläge för upp till fyra personer, vilket bland annat innehåller material från originalspelet, och det bidrar med ytterligare en upplevelse för både nya och erfarna Syndicate‐spelare.”

Syndicate kommer att finnas i butik under början av 2012 till PlayStation®3, Xbox 360® och PC‐datorer. Läs mer om spelet via www.syndicate.ea.com.

För mer information vänligen kontakta

Gunnar Johansson, pressansvarig Starbreeze   Tel 018‐843 33 00, E‐post press@starbreeze.com.

Om Starbreeze AB

Starbreeze utvecklar dataspel i samarbete med internationella spelförläggare. Bolaget grundades 1998 och har nu ca 90 anställda. Senast släppta spel är Chronicles of Riddick och The Darkness. Bolaget är listat på Aktietorget och har drygt 5000 aktieägare. För mer info: www.starbreeze.com

Om Electronic Arts

Electronic Arts (NASDAQ: ERTS) är världsledande inom digital interaktiv underhållning. Företagets spelserier erbjuds både via fysiska produkter i butik och onlinetjänster som levereras via Internet‐ anslutna konsoler, datorer och mobiltelefoner. EA har fler än 100 miljoner registrerade spelare och bedriver verksamhet i 75 länder. Under räkenskapsåret 2011, redovisade EA GAAP nettointäkter på 3,6 miljarder USD. EA är välkända för kritikerrosade högkvalitativa och storsäljande spel som exempelvis The Sims ™, Madden NFL, FIFA, Need for Speed  ™, Battlefield, och Mass Effect ™. För mer information om EA se: http://info.ea.com. EA SPORTS, EA SPORTS Active, The Sims och Need for Speed  är varumärken tillhörande Electronic Arts Inc. Mass Effect är ett varumärke som tillhör EA International Studio Publishing) Ltd John Madden, NFL, NCAA, Tiger Woods, PGA TOUR och FIFA tillhör sina respektive ägare och används med tillstånd.

Pressmeddelande Svenska 2011-05-31