Starbucks öppnar på två av Sveriges största tågstationer i samarbete med SSP

SSP ska driva Starbucks på Göteborgs centralstation och Malmö centralstation.

Starbucks och dess partner SSP öppnar på Göteborgs och Malmös centralstationer i början av nästa år. Det blir de första Starbucks i Sverige som är tillgängliga även för icke-resenärer. Sveriges första Starbucks öppnade 2010 på Arlanda.

Kerstin Gillsbro, vd på fastighetsbolaget Jernhusen kommenterar öppningen av Starbucks i Göteborg:

- Jernhusen ger bästa möjliga servicenivå till våra kunder. Som det ledande internationella kaffevarumärket är Starbucks det ideala valet för att möta våra kunders höga krav. Den här öppningen visar vårt engagemang i att förbättra servicen för våra resenärer och att göra stationerna till sociala knutpunkter i staden.

Starbucks och SSP öppnade Sveriges första Starbucks år 2010 på Arlanda flygplats.

- Starbucks på Arlanda är en stor framgång, både för våra uppdragsgivare och våra kunder.Vi är glada över att få bygga vidare på vår starka relation med Starbucks genom att öppna fler enheter i Sverige, säger Lars Edengréen, vd för SSP Sverige.

SSP inledde ett strategiskt samarbete med Starbucks i juni 2008. Sedan dess har bolaget hunnit öppna 29 enheter i Storbritannien, Spanien, Frankrike, Tyskland, Schweiz och Sverige.

- Vi ser fram emot att få möta våra nya kunder i Göteborg och Malmö på dessa livligt trafikerade platser. Denna expansion ligger helt i linje med vår tillväxtstrategi att vidareutveckla vår detaljhandel inom resesektorn tillsammans med kompetenta och erfarna partners som SSP, säger Rich Nelsen, vd för Starbucks Europa, Mellanöstern och Afrika.

Alla espressobaserade drycker som serveras på Starbucks och som används i Starbucks® ready-to-drink-drycker, är gjorda av 100 procent Fairtrade-certifierad espresso. Starbucks och Fairtrade arbetar tillsammans för att ge konsumenter möjlighet att fatta ansvarsfulla och etiska beslut om kaffet de dricker, så att de kan stödja odlarna så att dessa kan försörja sig på ett långsiktigt hållbart sätt. Starbucks är en av världens största inköpare av Fairtrade-certifierat kaffe.

För ytterligare information kontakta:

Lars Edengréen, vd SSP Sverige

Tel: +46 8 797 82 44, Mobil: +46 73 688 16 05, E-post: lars.edengreen@ssp.se

Kerstin Gillsbro, vd Jernhusen

Tel: +46 8 410 626 01, Mobil: +46 70 621 26 29, E-post: kerstin.gillsbro@jernhusen.se

Om SSP

SSP, The Food Travel Experts, är det ledande restaurangföretaget inom resemiljöer. SSP driver restauranger, barer, caféer och butiker på flygplatser, järnvägsstationer, vägkrogar, gallerior, konferenscenter, idrottsarenor samt inom andra trafikplatser. Efter 60 år i branschen har SSP idag över 30 000 medarbetare som tar hand om drygt fem miljoner kunder varje vecka. Företaget har verksamhet på fler än 140 flygplatser och 250 järnvägsstationer samt driver över 2 150 enheter i mer än 30 länder över hela världen. SSP har en bred portfölj av över 200 internationella, lokala och franchisade varumärken. Bland dessa återfinns Upper Crust, Starbucks, Caffè Ritazza, Burger King, M&S Simply Food, Bonne Journée, Pizza Hut, Caviar House & Prunier samt det ledande japanska varumärket Ajisen Ramen, liksom attraktiva koncept som till exempel Montreux Jazz Café i Genève och Bambini Wine Room i Sydney. Varumärkesportföljen skräddarsys för varje specifik plats och avgörs av variabler som till exempel passagerarprofil, kundernas behov, läge, storlek och utformning. Läs mer på www.foodtravelexperts.com/sweden.

Om Starbucks Coffee Company

Sedan 1971 arbetar Starbucks Coffee Company med etiskt ursprung och rostning av arabica- kaffebönor av hösta kvalitet. Idag, med försäljningsställen runt om i världen, är bolaget världens ledande kafferosteri och återförsäljare av specialkaffe. Genom ett orubbligt engagemang för förstklassigt genomförande och vägledande principer, kommer den unika Starbucks-upplevelsen till liv för varje kund genom varje kopp. För att ta del av denna upplevelse besök ett Starbucks-café eller gå in på www.starbucks.com.

Om Jernhusen

Jernhusen utvecklar, förvaltar och äger ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs med den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 210 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 256 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 9,7 miljarder kronor.

Göteborgs centralstation har över 27 miljoner passagerare och besökare per år. Malmö centralstation är en knutpunkt för Skåne och Öresundsregionen med bra förbindelser till Köpenhamn. Stationen har ett centralt och levande läge i staden mellan gamla city och nybyggda områden. Malmö centralstation har 17 miljoner besökare per år.

Taggar: