Turner Broadcasting investerar i svenska Starlounge, sajten med kändisnyheter

Report this content

Turner Broadcasting System (TBS) Europe, med varumärken som Cartoon Network, TNT och CNN, meddelar idag att de investerar i det svenska mediebolaget Starlounge. Starlounge är Europas ledande onlineleverantör av kändisnyheter med kvalitet och med verksamhet i 12 länder på 11 språk.

Affären offentliggörs samtidigt som Starlounge nätverk av sajter slår nytt besöksrekord med 16,2 miljoner unika besökare per månad. Det svenska mediebolaget har offensiva lanseringsplaner för flera nya marknader fram till slutet av 2011.

Turners investering i Starlounge signalerar möjliga innehållssynergier med deras film- och underhållningskanaler och med den internationella nyhetskanalen CNN kring Hollywood-centrerat material.

-       Investeringen ska vara både strategisk och kommersiell, säger Jeff Kupsky, VD för TBS Europe. Våra befintliga tillgångar passar mycket bra ihop både vad gäller underhållning och nyheter, och har liknande internationella expansionsmål. Med tiden ser vi möjligheter både för innehåll, digital annonsförsäljning, sponsorskap och marknadsförings- och affärsutveckling. Vi är entusiastiska över de möjligheter till större geografisk spridning och större publik som den nya alliansen betyder för båda parter.

-      Vi är glada över att ett diversifierat globalt mediebolag har valt oss som affärspartner. Det är ett bevis på att Starlounge är en seriös aktör inom mediesektorn. Intresset för kändisnyheter ökar och vårt mål är att bli den främsta kanalen för kändisnyheter internationellt. Med Turner kan vi fortsätta vår utveckling på nya marknader utanför Europa och bli den bästa globala kanalen för nyheter om kändisar, oavsett medieplattform, säger Hans Becker, VD och medgrundare till Starlounge.

Starlounge har expanderat snabbt sedan lanseringen och är nu världens näst största kändissajt. Från december, när Starlounge lanserar webbsajter i Irland, Finland och Ryssland, kommer bolaget att vara tillgängligt i 15 länder. Starlounge har också avsikter att lansera ytterligare webbsajter under 2011, bland annat i Storbritannien, Frankrike och Spanien.

-       Vår framgång hittills bevisar att vårt koncept med kändisnyheter av hög kvalitet fungerar. Vi har egna redaktörer för alla marknader, vilket betyder att vi kan bevaka både lokala och internationella kändisar. Det är unikt och en av orsakerna till Starlounges expansion, eftersom det finns stora skillnader mellan marknaderna, säger Hans Becker.

-       Turners allt större närvaro i EMEA-området består av 61 nyhets-, barn- och underhållningskanaler på 23 språk, så det finns en uppsjö av framtida innehålls- och distributionssynergier mellan TV och digitala plattformar, tillägger Kupsky.

*EMEA = Europe, Middle East and Africa.

Hans Becker, VD Starlounge, mobil: 0708-776880, e-post:
hans@starlounge.com
Starlounge växel: 08-22 12 80

Om Turner Broadcasting System
Turner, ett Time Warner-företag, driver ett antal internationellt välkända varumärken inom mediesektorn, till exempel CNN, TNT och TCM. Turner förvärvade nyligen det nordiska företaget MMG, och utökade ytterligare sin mångskiftande portfölj med varumärken inom nyhets- och underhållningsområdet.

Om Starlounge
Det stockholmsbaserade medieföretaget Starlounge bildades 2005 av entreprenören Hans Becker tillsammans med Zoran Grahovac. Företagets tillväxt ökade kraftigt när Starlounge 2007 blev en viktig partner och förmedlare av kändisnyheter för MSN.se. Samarbetet med MSN har sedan dess utökats gradvis och täcker nu tolv länder. Starlounge har över 16 miljoner unika besökare per månad och lokala redaktörer över hela Europa som producerar innehåll på 11 språk. Från december 2010 blir webbplatsen tillgänglig i 15 länder, och i ännu fler länder under 2011. Mer information finns på http://corporate.starlounge.com

Taggar: