Globala fastighetstransaktioner har ökat med 47 %

Report this content

Av rapporten framgår också en ökning med sju procent under de tre första månaderna 2011. Transaktionerna kommer främst från USA tätt följt av Kanada.

Intresset förvinternationella fastighetsinvesteringar kommer bland annat från mellanöstern och Asien. En allt större medelklass med en allt större disponibel inkomst påverkar naturligtvis fastighetspriserna och antalet transaktioner.

Skuldproblematiken i många europeiska länder och andra väl utvecklade nationer och risken för överhettning i utvecklingsländer kan dock leda till försiktighet och mindre riskaptit.

En faktor som påverkar antalet fastighetsinvesteringar är också börsklimatet.

” Vi ser ett ökat intresse för alternativa investeringar som exempelvis fastigheter, tillgångsslaget har låg korrelation med aktie och fondmarknaden, varpå många investerare ser tillflyktsorten i guld och fastigheter som i osäkra tider anses vara betydligt säkrare kort ”

Det faktum att den svenska kronan för närvarande är stark i förhållande till andra valutor ger också extra köpkraft.

Station Invest erbjuder marknaden direktägande i fastigheter utomlands.

I vårt dagliga arbete utvärderar vi olika marknader som vi bedömer är intressanta utifrån våra investerares perspektiv.Till skillnad från mäklare som arbetar med att förmedla så många objekt som möjligt under kortast möjliga tid är vårt koncept istället designat utifrån kundens intresse. Detta innebär att varje enskilt projekt har analyserats utifrån dess risker och möjligheter. Att fastigheter anses vara ett tryggt tillgångsslag är de flesta överens om, detta förutsatt att det finns en väl grundad riskanalys, en marknad med ett väl utvecklat juridiskt system och ett förvaltningsbolag som ser om din investering på bästa sätt.

Finansiella institutioner, privata investerare och företag inser värdet av att sprida kapitalplaceringar i olika tillgångsslag. Tillgångsslaget har låg korrelation till aktie och fondmarknaden vilket vanligtvis innebär att investeraren har ett bestående värde i fastigheten. Den viktigaste framgångsfaktorn för att hitta en bra investering är kunskap. Vår unika spetskompetens ger oss förutsättningar att skräddarsy en lämplig fastighetsportfölj som är specifikt anpassad för varje enskild investerare.

Alla investeringar som vi presenterar har utgångspunkten att kostnaderna skall täckas av hyresintäkter från hyresgäster samtidigt som investeringen skall erbjuda en möjlighet att stiga i värde med tiden. Detta innebär att man alltid bör se sin investering som en långsiktig placering.

Att köpa en fastighet utomlands är för de flesta en stor placering. Det är viktigt att ingenting lämnas åt slumpen.
Station Invest består av medarbetare och initiativtagare med lång erfarenhet från fastighetstransaktioner världen över. Med dessa förutsättningar säkerställer vi att du gör en så bra investering som möjligt.

Våra kunder finns i första hand i Skandinavien. Den personliga rådgivningen är viktig för att kunna anpassa våra kunders portföljer helt utifrån de givna förutsättningarna, vi ser därför gärna att du tar kontakt med oss för ett introduktionsmöte. Vi sitter på Kyrkogatan 24 i Göteborg men håller självklart introduktionsmöten på fler platser runt om i Sverige.

Taggar: