Invigning av världens första saltkraftverk

Invigning med Norges kronprinsessa Mette-Marit. Tisdagen den 24 november 2009, Oslo, Norge

Statkraft har varit pionjärer inom forskning och utveckling inom saltkraft i över 10 år och har haft ett nära samarbete med ledande forskningsinstitutioner. Vi har nu nått en milstolpe i arbetet med en kommersiell exploatering av denna lovande och förnybara energikälla. Invigningsprogrammet börjar med ett seminarium kring ”Förnybar Innovation”. Detta kommer att fokusera på innovationens roll, i förhållande till energitillgång och klimatförändringar, för att möta de allvarliga globala klimatutmaningarna. Därefter kommer vi att åka med båt till Tofte, där Norges kronprinsessa Mette-Marit kommer att officiellt inviga saltkraftverket. Program: 08:30 Seminarium kring ”Förnybar Innovation” på Statkrafts kontor i Lilleaker, Oslo 10:30 Avfärd till Saltkraftverket i Tofte 12:30 Invigning med Kronprinsessan Mette-Marit, följt av en guidad tur och förfriskningar 16:00 Tillbaka i Oslo centrum Jag hoppas att du har möjlighet att delta och jag ser fram emot att välkomna dig på plats. Med vänliga hälsningar Bård Mikkelsen President and CEO Statkraft OSA och mer information: Gunilla Lundén, informationschef, Statkraft Sverige, gunilla.lunden@statkraft.com <mailto:gunilla.lunden@statkraft.com> eller 070-5213116 Bifogat finns en broschyr om saltkraft