Pressinbjudan: På teknikfronten allting nytt – tekniksprång som får effekt?

Just nu tas flera stora tekniksprång på energiområdet, med stora möjligheter att stöpa om både energibranschen och vägen mot ett hållbart samhälle. Statkraft arrangerar ett seminarium där vi spanar på framtidens energiteknik. Tillsammans med våra gäster fördjupar vi oss i frågeställningar som: Hur ser potentialen ut? Vilka hinder finns längs vägen? Och är de verkligen så disruptiva som utlovats?

• Gry Johanne Åmodt, Vice president Global Drivers, presenterar Statkrafts lågutsläppsscenario, där vi analyserat de globala och regionala drivkrafterna på energimarknaden fram till 2040.
  • Bjørn Holsen, affärsutvecklingschef på Statkraft, berättar om resan mot andra generationens biodrivmedel genom initiativet Silva Green Fuel.
  • Anna Svensson från SolTech Energy ger sin bild av framtidens byggnadsintegrerade solceller.
  • Hanna Bryngelsson, energilagringsexpert på Volvo, spanar på lovande batteritekniker.
  • Johan Toll från NASDAQ ger en inblick i hur blockchain kan revolutionera energimarknaden.

En panel med Daniel Kulin (PowerCircle), Johanna Lakso (Naturskyddsföreningen) och Lisa Ericsson (KTH Innovation) avrundar med ett samtal om tekniksprångens konsekvenser för energimarknaden, samhället och klimatet.

Datum: 17 oktober 2018

Tid: 16.00-17.45. Därefter bjuder vi på mingel med mat och dryck.

Plats: Stockholm, Hitechbuilding, Sveavägen 9, 2 trappor

För ytterligare frågor och anmälan:
Gunilla Lundén, kommunikationschef Statkraft, +46 70 521 31 16, Gunilla.lunden@statkraft.com

Statkraft är ett ledande företag inom vattenkraft internationellt, Europas största leverantör av förnybar energi och Sveriges fjärde största elproducent. Koncernen producerar vattenkraft, vindkraft, solkraft, gaskraft och levererar fjärrvärme. Statkraft är ett globalt företag inom energihandel. Statkraft har 3500 anställda i 16 länder.