Statkraft genomför flygningar över älvarna Nissan och Lagan

Torsdagen den 19 maj kommer Statkraft att utföra fotograferingar med helikopter av företagets samtliga anläggningar i älvarna Nissan och Lagan. Överflygningarna kommer att genomföras på låg höjd utmed älvarnas hela sträckning och kommer även att innebära tillfälliga stop i samband med fotografering av anläggningarna. Flygnigningarna bedöms pågå från tidig morgon till sen kväll.

Fotograferingarna utförs som ett led i Statkrafts beredskaps- och dammsäkerhetsarbete. Goda översiktsbilder av anläggningarna är av stor betydelse för Statkrafts operativa verksamhet och för samarbetet med myndigheter och räddningstjänst vid exempelvis besvärliga flödessituationer.

För ytterligare information:

Gunilla Lundén, informationschef, 0620-198 45 alt. 070-521 31 16

Statkraft är störst i Europa inom förnybar energi och Sveriges fjärde största elproducent. Koncernen producerar och utvecklar vattenkraft, vindkraft, gaskraft och fjärrvärme och är en betydande aktör på de europeiska energibörserna. Statkraft har närmare 3 200 medarbetare i mer än 20 länder.

www.statkraft.se