Vattenfall säljer sin del i Vattenfall Naturgas till Statoil

Report this content

Vattenfall säljer sin del i Vattenfall Naturgas till Statoil Statoil ASA ökar sin ägarandel i svenska Vattenfall Naturgas från 14,5 till 30 procent. Vattenfall Naturgas är marknadsledare i Sverige vad det gäller gas. Företaget har en årlig försäljning till lokala distributörer samt till svensk industri på cirka en miljard kubikmeter naturgas. Gasen importeras från Danmark. Vattenfall äger och driver den 300 kilometer långa rörledning som går från Dragör i Danmark till Göteborg i Sverige. Direktör i Statoil Nordisk Energi, Auke Lont, säger att "fördubblingen av Statoils andel i Vattenfall Naturgas är ett viktigt element i en framtida satsning på den svenska naturgasmarknaden". Det svenska elföretaget Vattenfall har sålt sin ägarandel på 51 procent och har inte längre några intressen i Vattenfall Naturgas. Övriga ägare är tyska Ruhrgas (30 procent), danska DONG (20 procent) och finska Fortum (20 procent). Företagsnamnet kommer att ändras efter sommaren. Mer om företagen finner du på www.vattenfallnaturgas.com och www.statoil.com För ytterligare information kontakta: Ylwa Swenzén, informationschef, Svenska Statoil AB Tfn: 08-429 60 00, 070-429 62 70, ylwa.swenzen@statoil.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/18/20010618BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/18/20010618BIT00780/bit0001.pdf