Butiksrånen minskade med 54 % på Statoil 2012

Statoil drabbades av bara sju rån/rånförsök under 2012, en minskning med 54 procent jämfört med 2011 då Statoils stationer utsattes för totalt 15 rån/rånförsök. Totalt anmäldes 736 butiksrån under 2012 i Sverige, vilket är en minskning med sex procent jämfört med föregående år. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

– Det här är vårt bästa resultat under 2000-talet i det viktiga arbetet att minska antalet rån eller rånförsök mot våra stationer. Den här minskningen är ett resultat av vårt förebyggande säkerhetsarbete men självklart fortsätter vi att arbeta för en ökad trygghet för vår stationspersonal. Vår vision är att komma ned till noll, säger Torbjörn Lenstad, Säkerhetschef, Statoil Sverige.

Man tar en stor risk om man försöker råna en Statoilstation eftersom rånbytet är lågt och de flesta rån klaras upp. Under förra året (2012) hade rånbytet ett varuvärde under 200 kronor på Statoils stationer och fyra av sju rån mot Statoil har redan klarats upp.

– I vårt förebyggande säkerhetsarbete satsar vi framför allt på utbildning av vår personal i kombination med teknisk utrustning. Eftersom samtliga av våra fullservicestationer har slutet kontanthanteringssystem bidrar det till att rånarna inte får med sig kontanter. Det skapar en ännu tryggare arbetsplats för vår personal, säger Torbjörn Lenstad.

Statoil arbetar sedan flera år systematiskt med att öka säkerheten och att minska risken för rån på stationerna. Bland annat utbildas personalen i hur man agerar vid butiksrån, till exempel hur man tar signalement på rånarna. Samtidigt har olika tekniska lösningar införts, som exempelvis slutet kontanthanteringssystem, övervakningskamera och larm.

För mer information, kontakta gärna:
Torbjörn Lenstad, Säkerhetschef, Statoil Fuel & Retail Sverige: 070-594 79 97, stle@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, Kommunikatör, Statoil Fuel & Retail Sverige: 070-429 64 45, tovgr@statoilfuelretail.com

Det här är vårt bästa resultat under 2000-talet i det viktiga arbetet att minska antalet rån eller rånförsök mot våra stationer. Den här minskningen är ett resultat av vårt förebyggande säkerhetsarbete men självklart fortsätter vi att arbeta för en ökad trygghet för vår stationspersonal. Vår vision är att komma ned till noll.
Torbjörn Lenstad,Säkerhetschef, Statoil Sverige