Håkan Kirstein ny VD när Statoil slår samman sina svenska bolag

Med ny VD och ny organisation fortsätter Statoil sin offensiva satsning på den svenska marknaden. Svenska Statoil och Statoil Detaljhandel samlas i ett bolag; Svenska Statoil AB, under ledning av Håkan Kirstein, tidigare ansvarig för detaljhandelsbolaget. VD skiftet genomförs omedelbart och den nya organisationen gäller från 1 november 2006.

Statoil fortsätter sin satsning för att etablera sig som Sveriges ledande drivmedels- och energibolag parallellt med utvecklingen av en lönsam butiksaffär. Genom att samla privatkunder, företagskunder och all bränsle- och drivmedelshantering i ett bolag räknar företaget med effektivitetsvinster som ska komma slutkunderna till godo.

– Konkurrensen inom vår bransch idag är stenhård och det är bra, säger Håkan Kirstein, VD för Svenska Statoil. Min ambition är att satsa på kärnverksamhet och göra Svenska Statoil till det ledande drivmedels- och energibolaget på den svenska marknaden. Vare sig kunden sätter pris, miljö eller service i första rummet ska vi ha ett starkt kunderbjudande.

Svenska Statoil levererar idag en lång rad produkter och tjänster från såväl traditionella som alternativa energislag. Det svenska bolaget har också en omfattande depåverksamhet där de olika slutkvaliteterna produceras.

– Vi ska fortsätta att vara drivande i arbetet med att utveckla nya energiprodukter som kan hjälpa slutkunden till en konsumtion med lägre klimatpåverkan. Genom att samla alla resurser i ett bolag skapar vi förutsättningar för detta fortsätter Håkan Kirstein.

Håkan Kirstein är 36 år och har arbetat inom Statoilkoncernen sedan 1995. Han är civilekonom och har innehaft flera ledande befattningar inom Statoil innan han tillträdde som chef för detaljhandeln.