Pant från burkar ger stöd till utsatta barn

Fler utsatta barn ska få prata med en kurator. Det är målet när alla Statoils fullservicestationer i Sverige i veckan utrustas med nya pantmöbler. Pengarna från panten går oavkortat till Bris.

Statoil är redan en av Bris större sponsorer och finansierar en kuratorsplats i Bris stödverksamhet. Nu tar vi ytterligare ett steg genom att låta våra kunder hjälpa oss att skänka sin pant till organisationen, säger Lukas Krol, ansvarig för Statoil Fuel & Retails samarbete med Bris och Returpack.

Målet med den nya pantinsamlingen är att ytterligare finansiera minst en kuratorsplats i Bris stödverksamhet.

Vad ett samtal med en vuxen betyder för ett utsatt barn kan inte värderas i pengar. Ändå lever Bris i en ekonomisk verklighet där varje krona har betydelse, säger Kattis Ahlström, generalsekreterare på Bris.

Bris har idag 17 heltidsanställda kuratorer som tar emot stödsamtal mellan klockan 10.00–22.00. Ändå uppstår alltför ofta kö vilket innebär att tiden inte räcker till för att hjälpa alla som söker kontakt. Lite drygt 5 PET-flaskor eller burkar, per dag, på var och en av Statoils 304 stationer runt om i landet skulle på ett år finansiera en kuratorsplats. Ett mål som Statoil och Returpack bedömer vara fullt rimligt att nå.

Samarbetet skapar viktiga intäkter till Bris samtidigt som det är en viktig miljöinsats. Det här tar verkligen uttrycket win-win till nya höjder, säger Erik Ebbeson, Kundchef på Returpack.

Välgörenhet genom pant är ett av flera sätt där Statoil bidrar för att ge utsatta barn och ungdomar möjlighet att prata med en vuxen. Första steget i samarbetet var ett utskick till Statoils kortkunder, som genererade nästan ytterligare en tredjedels kuratorstjänst i bidrag.

Statoils initiativ betyder enormt mycket för vår verksamhet för barn och unga. Vi hoppas att samarbetet kan fungera som en inspiration för andra aktörer, säger Kattis Ahlström.

För ytterligare information, kontakta:

Lukas Krol, kommunikatör, Statoil Fuel & Retail Sverige, 070-429 65 87, lukas.krol@statoilfuelretail.com

Anna-Maria Carnhede, pressekreterare Bris, 070-779 95 06, anna-maria.carnhede@bris.se

Erik Ebbeson, kundchef Returpack, 070-508 28 96, erik.ebbeson@returpack.se

Pant från burkar ger stöd till utsatta barn

Statoil är redan en av Bris större sponsorer och finansierar en kuratorsplats i Bris stödverksamhet. Nu tar vi ytterligare ett steg genom att låta våra kunder hjälpa oss att skänka sin pant till organisationen.
Lukas Krol
Vad ett samtal med en vuxen betyder för ett utsatt barn kan inte värderas i pengar. Ändå lever Bris i en ekonomisk verklighet där varje krona har betydelse.
Kattis Ahlström
Statoils initiativ betyder enormt mycket för vår verksamhet för barn och unga. Vi hoppas att samarbetet kan fungera som en inspiration för andra aktörer.
Kattis Ahlström
Samarbetet skapar viktiga intäkter till Bris samtidigt som det är en viktig miljöinsats. Det här tar verkligen uttrycket win-win till nya höjder.
Erik Ebbeson