Statoil först i Västerbottens län med en bensin som spar bensin

Statoil fortsätter att utveckla mer energieffektiva drivmedel och lanserar nu en förbättrad 95-oktanig bensin, miles 95. Vid regelbunden användning ger den 2,7 procent längre körsträcka per liter. Produkten finns på alla Statoils fullservicestationer i Västerbottens län från och med idag.

– Vi är först på den svenska marknaden med en bensin som spar bensin. Med vår förbättrade produkt kommer man längre, upp till 2,7 procent längre på samma tank jämfört med en 95-oktanig standardbensin och det för samma pris. Dessutom minskar utsläppen med lika mycket. Det är ett steg i rätt riktning, säger Helena Fornstedt, Senior Director Fuel på Statoil.

I Statoils förbättrade bensin 95 har ett modernt sammansatt bensinadditiv tillsatts. Detta additiv innehåller en friktionsmodifierande komponent som minskar friktionen mellan motorns rörliga delar, detta har en direkt effekt på bränsleförbrukning. Tester utförda av tredje part visar att Statoils förbättrade bensin tar bilisten 2,7 procent längre vid regelbunden användning.

– På Statoil kan kunderna alltid vara säkra på att man får drivmedelsprodukter av hög kvalitet som förbättrar motorns egenskaper. Detta sparar drivmedel och för miljön är den sparade litern den i särklass bästa, säger Helena Fornstedt.

Den förbättrade 95-oktaniga bensinen kommer att säljas på cirka hälften av Statoils fullservicestationer från och med den 25 september. Ambitionen är att så snart som möjligt erbjuda produkten på samtliga Statoils fullservicestationer i Sverige.

För ytterligare information kontakta gärna:
Helena Fornstedt, Senior Director Fuel, Statoil Fuel & Retail Sverige AB, tel: 070-429 61 32, shep@statoilfuelretail.com
Anders Huss, Kommunikationsdirektör, Statoil Fuel & Retail Sverige AB,
tel: 070-592 38 82, sahu@statoilfuelretail.com

Mer information om bensinen som spar bensin se www.statoil.se/miles