Statoil går in som toppsponsor till Bris

Nu lanserar Statoil Fuel & Retail sitt sponsorskap av Bris – Barnens rätt i samhället.

Många barn & ungdomar utsätts alltmer för våld, drogmissbruk och andra negativa influenser vid en mycket ung ålder, liksom en rad andra fysiska och pedagogiska utmaningar. Så oavsett etnicitet, kön, ålder eller familjebakgrund, kan ungdomar må dåligt och det finns ett växande intresse för samhällsbaserade insatser som bidrar till att hjälpa denna utsatta grupp.

Trycket på Bris telefon och chatt är hårt och trots de utökade öppettiderna så är det nästan alltid kö. Förra året hade Bris över 28 000 stödjande kontakter med barn och unga i behov av att prata med en vuxen.

Genom Statoils ekonomiska stöd har en kuratorsplats kunnat bemannas. Tillsammans planerar Statoil och Bris gemensamma aktiviteter med målet att bemanna ännu en kuratorsplats i Bris stödverksamhet för att på så sätt kunna hjälpa ännu fler barn och unga.

Vi vet att det är avgörande för många att någon lyssnar på dem och tar dem på allvar. Det är också viktigt att agera tidigt när barn och ungdomar signalerar att de har problem, det tjänar både individen och samhället på. Vi kan få barnen att känna hopp, se möjligheter och vi kan länka dem vidare till andra professionella så som polisen, BUP eller socialtjänsten, säger Kattis Ahlström, generalsekreterare på Bris.

Vi ser nästan dagligen exempel på barn och ungdomar som far illa på olika sätt. Det är ett samhällsproblem som finns oavsett bakgrund eller tillhörighet. Vi på Statoil känner starkt för frågan då barn och ungdomar är vår framtid, både som framtida anställda och som kunder. Vi har valt ett aktivt sponsorskap där vi verkligen bidrar till att hjälpa till. Jag är väldigt stolt över detta samarbete, säger Morgan Wiktorsson, Verkställande Direktör på Statoil Fuel & Retail Sverige AB.

Statoil har redan nu flera planerade initiativ, både interna och externa. Det första som sker nu i december månad är att Statoils kortkunder får ett utskick om Bris verksamhet och samarbetet, samt möjlighet att bidra. Information om samarbetet samt bidragsmöjligheten finns även på Statoils hemsida – www.statoil.se/bris. Under 2014 kommer samarbetet att börja synas ute på Statoils bemannade stationer.

För mer information, kontakta gärna:

Lukas Krol, Kommunikatör, Statoil Fuel & Retail AB, 070-429 6587, e-post: lukas.krol@statoilfuelretail.com

Vi ser nästan dagligen exempel på barn och ungdomar som far illa på olika sätt. Det är ett samhällsproblem som finns oavsett bakgrund eller tillhörighet. Vi på Statoil känner starkt för frågan då barn och ungdomar är vår framtid, både som framtida anställda och som kunder. Vi har valt ett aktivt sponsorskap där vi verkligen bidrar till att hjälpa till. Jag är väldigt stolt över detta samarbete.
Morgan Wiktorsson, Verkställande Direktör på Statoil Fuel & Retail Sverige AB
Vi vet att det är avgörande för många att någon lyssnar på dem och tar dem på allvar. Det är också viktigt att agera tidigt när barn och ungdomar signalerar att de har problem, det tjänar både individen och samhället på. Vi kan få barnen att känna hopp, se möjligheter och vi kan länka dem vidare till andra professionella så som polisen, BUP eller socialtjänsten.
Kattis Ahlström, generalsekreterare på Bris