Statoil inviger Nordens första drivmedelsstation som certifieras enligt LEED

Idag inviger Statoil officiellt sin nya fullservicestation i Mölndal på Vänortsgatan.  Stationen är den första i Norden som byggts enligt U.S. Green Building Councils internationella miljöcertifieringssystem LEED (Leadership in Energy and Environmental Design).

Idag invigs Statoils nya fullservicestation i Mölndal av Morgan Wiktorsson, VD, Svenska Statoil och Hans Bergfelt, ordförande kommunstyrelsen i Mölndals stad.

Stationen kommer att certifieras enligt miljöcertifieringssystemet LEED-Retail och genomgår nu en certifiering med mål att uppnå LEED-nivå Guld. Nivåerna hänger samman med hur många poäng projektet uppnått inom olika nyckelområden och ger en redovisning av byggnadens miljöprestanda.

– Stor vikt har lagts vid energihushållning och miljömässiga krav. Vi kyler till exempel butiken utan att tillföra mer energi och vi har infört en lösning som minskar effekten per m2 på belysningen inomhus med 27 procent, säger Gunilla Blomkvist, miljöchef Svenska Statoil.

Stationen har sedumtak på butiksbyggnaden som både isolerar, omvandlar koldioxid till syre och tar hand om en del av kondensavvattningen från kylkompressorerna på taket. Skärmtaksbelysningen lyser enbart med 30 procent effekt när stationen är stängd.

– Det finns solpanel på taket där energin går direkt in i stationens elnät. En laddstolpe för elbilar finns också. Lite ovanligt på stationen är att vi även vänder oss till cyklister genom att vi erbjuder en plats för cykelvård med luftpåfyllning samt cykelställ, säger Gunilla Blomkvist.

Den nya fullservicestationen är utrustad enligt Statoils senaste koncept med bland annat det egna matvarumärket Made to Go och Fairtrade-märkt kaffe. Förutom butiken och försäljning av drivmedel finns även Svanenmärkt spolarvätska på pump och en modern biltvättsanläggning.

– Det är glädjande att kunna öppna en station med senaste tekniken som även bidrar till en energieffektiv och därmed klimatsmart lösning. Detta är ett bra exempel på en modern drivmedelsstation där vi möter kraven på säkerhet, miljöansvar och produktutbud, avslutar Gunilla Blomkvist.

För ytterligare information, kontakta:
Gunilla Blomkvist, Miljöchef, Svenska Statoil, tfn: 070-429 6610, gubl@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, kommunikatör, Svenska Statoil, tfn: 070-429 6445, tovgr@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.