Statoil öppnar fordonsgasanläggning i Vintrie, Malmö

Nu förbättrar Statoil tillgången på fordonsgas i Malmöområdet genom att öppna en fordonsgasanläggning på Statoil Vintrie belägen vid trafikplats Vintrie på Yttre Ringvägen E20.

Nu öppnar Statoil tillsammans med AGA en ny fordonsgasanläggning i Malmö. Det är Statoils första fordonsgasanläggning i Skåne.

- Framtidens drivmedelsstationer kommer att ha fler typer av drivmedel där fordonsgas är en produkt som efterfrågas alltmer speciellt från våra företagskunder. Därför är det glädjande att vi nu ökar tillgängligheten för våra kunder att tanka fordonsgas i Malmöområdet, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör, Statoil Fuel & Retail Sverige.

Fordonsgasen innehåller i dagsläget som minst 50 procent biogas med ambitionen att öka andelen biogas i takt med ökad produktion.

- Hållbar utveckling kräver helhetssyn och för dagens fordonspark ger låginblandning fortfarande den största klimateffekten. Men för framtidens fordonspark följer vi med i utvecklingen av nya drivmedel så att oavsett vilket fordon våra kunder kör så hjälper vi dem rätt drivmedel, säger Anders Huss.

Statoil och AGA planerar för att långsiktigt kunna öka antalet försäljningsställen i takt med ökad efterfrågan på fordonsgas. Totalt har Statoil nu elva strategiskt placerade fordonsgas-anläggningar. Tio i Stockholm- och Mälardalsområdet och nu även en anläggning i Skåne.

- Den nya fullservicestationen i Vintrie är en utveckling av Statoils framgångsrika koncept vilket bland annat innebär stora glasade fönsterpartier och fler toaletter. Stationen har en modern biltvätt där bilen tvättas på bara sju minuter. Det finns också en loungedel där man kan ta en välbehövlig paus längs vägen, säger Anders Huss.

Förutom fordonsgas erbjuder stationen i Vintrie etanolbränslet E85 i tillägg till bensin och diesel. Här finns också Svanenmärkt spolarvätska från pump, släputhyrning och biltillbehör. Stationen är alltid öppen och har ett strategiskt läge i sydvästra Malmö mellan expansiva Hyllie och Bunkeflo

För ytterligare information, kontakta gärna:
Anders Huss, kommunikationsdirektör, Statoil Fuel & Retail Sverige, 070-592 38 82, e-post: sahu@statoilfuelretail.com

Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail AS. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat längs vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Statoil Fuel & Retail Sverige AB, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.

Framtidens drivmedelsstationer kommer att ha fler typer av drivmedel där fordonsgas är en produkt som efterfrågas alltmer speciellt från våra företagskunder. Därför är det glädjande att vi nu ökar tillgängligheten för våra kunder att tanka fordonsgas i Malmöområdet.
Anders Huss, kommunikationsdirektör, Statoil Fuel & Retail Sverige
Hållbar utveckling kräver helhetssyn och för dagens fordonspark ger låginblandning fortfarande den största klimateffekten. Men för framtidens fordonspark följer vi med i utvecklingen av nya drivmedel så att oavsett vilket fordon våra kunder kör så hjälper vi dem rätt drivmedel.
Anders Huss, kommunikationsdirektör, Statoil Fuel & Retail Sverige