Statoil sänker alla drivmedelspriser

Från och med idag, den 16 april, sänker Statoil alla stolppriser på alla sina bemannade stationer. Prisskillnaden blir därefter bara 15 öre mellan bemannade och obemannade stationer.

Statoils prisförändring innebär att de bemannade stationerna sänker bensinpriset med 10 öre, dieselpriset med 25 öre och etanolpriset med 10 öre i förhållanden till de för dagen aktuella listpriserna. För Statoils kortkunder innebär det nya erbjudandet ingen förändring utan de fortsätter att tanka över hela landet till samma pris som på en obemannad station.

– Vi skärper konkurrensen och ser till att vara effektiva i alla led. Det ska komma våra kunder till del, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil. Förra året riktade vi oss framförallt till kortkunderna som erbjöds tanka till samma pris antingen man valde en bemannad eller en obemannad station. Nu går vi vidare med ett vässat erbjudande direkt till dem som inte är kortkunder.

Svenska Statoil tar med sitt nya priserbjudande ytterligare ett steg för att genom öppenhet och tydlighet driva på konkurrensen på drivmedelsmarknaden.

– Vi erbjuder ett konkurrenskraftigt pris på alla våra stationer, fortsätter Helena Fornstedt. Kortkunden får fortfarande det bästa priset, men vill man betala på annat sätt ska prisskillnaden ligga på rätt nivå. I dagsläget handlar det om 15 öre.

Samtliga prisförändringar gäller tills vidare och från och med den 16 april.